BIG DATA
Kako Cambridge Analytica manipulira izbornim procesima
Manager.ba/SEEbiz.eu Svijet 22 ožujka, 2018

Nakon skandala sa zlouporabom osobnih podataka s društvenih mreža koje je koristila tvrtka Cambridge Analytica, britanska postaja Channel 4 je objavila prilog o konkretnom primjeru manipulacije izbora u Keniji.

U tajno snimljenom videu, jedan od odgovornih tvrtke Cambridge Analytica se čak i hvali ulogom njegove tvrtke u napetim izborima u Keniji 2017.:

„Mi smo dva puta promijenili brand čitave stranke, napisali smo im manifest, proveli istraživanja, analize, sustav poruka. Mislim da smo napisali i sve govore i uprizorili smo čitavu priču – otprilike sve što je kandidat učinio i rekao", izjavio je Mark Turnbull.

Njegova funkcija je izvršni direktor tvrtke Cambrigdge Analytica i njezine sestrinske tvrtke Strategic Communication Laboratories Group (SCL), a u svojoj hvali nije znao da razgovara s novinarima britanske postaje Channel 4.

Prizor iz emisije Channel 4: dužnosnik Cambridge Analytica se još i hvali nedjelima i lažima koje su lansirali u Keniji. Kasnije je rečeno da je sve to "bio vic".

Kandidat o kojem Turnbull govori je Uhuru Kenyatta, trenutni predsjednik Kenije, koji je uspio poraziti svoga glavnog rivala Raile Odinge nakon žestoke izborne bitke u kolovozu prošle godine. Njegovu prvu pobjedu je poništio Vrhovni sud Kenije zbog proceduralnih grešaka. Kenyatta je onda pobijedio i na novim izborima u listopadu koje je njegov rival odlučio bojkotirati i to s 98% glasova.

Njegova pobjeda je izazvala žestoke sukobe i nasilje u Keniji i teško je reći koliko je bilo ljudskih žrtava. Organizacije za ljudska prava su upozorile kako je novi predsjednik očito policiji dao dozvolu koristiti svaku moguću silu kako bi slomili prosvjede pristaša oporbe.

Ovaj objavljeni prilog britanske postaje ne navodi točno sve usluge koje je Cambridge Analytica učinila za ovog kenijskog predsjednika, ali građanima te zemlje zvuči dobro poznato nedavno otkriće kako je upravo ta kompanija zloupotrijebila osobne podatke više od 50 milijuna korisnika Facebooka, kako u Velikoj Britaniji tako i u Sjedinjenim Američkim Državama. Ti podaci su onda poslužili i da bi Donald Trump postao američki predsjednik.

Nakon izbora je eskalirala mržnja i nasilje koje se uporno poticalo u neviđenoj izbornoj borbi.

Channel 4 objavljuje kako je Cambridge Analytica spremna na baš sve kako bi kandidatu koji ih plaća osigurala prednost, sve do provociranja protivničkih političara da bi ih se zateklo u kompromitirajućim situacijama, bilo da je riječ o seksualnim uslugama ili o primanju mita. Ali osnovni alat kompanije su naprosto laži, danas se to zove „fake news", koje je izmišljala i servirala u čitavom nizu kampanja u kojima je djelovala diljem svijeta.

„U Keniji vlada široko razočaranje", kaže nam Henry Maina, direktor afričke organizacije za ljudska prava Članak 19. Lažne vijesti su na društvenim mrežama bile široko rasprostranjene tijekom nedavne izborne kampanje i 90% stanovnika Kenije je u jednom istraživanju agencije Portland International potvrdilo da ih je primijetilo. Njih 87% je također vidjelo kako su to namjerno i ciljano sročene netočne informacije.

Teško je naći dokaza da je za njih zaslužna neka strana kompanija, ali kenijski bloger Shitemi Khamadi za DW kaže kako je to „vrlo vjerojatno":

„Mnoge poruke su bile okićene izrazima mržnje i agresivnim izrazima kakvi se još nisu vidjeli u Keniji prije toga", kaže Khamadi.

Kenyatta je pobijedio i nakon što su prvi izbori bili poništeni.

"Mi smo dva puta promijenili čitavu stranku, mi smo pisali njihov manifest, mi smo pisali skoro sve govore", hvali se djelatnik Cambridge Analytica.

„Poruke na Facebooku, Googleu i Twitteru su izuzetno potpirivale antagonizam i bile su usmjerene protiv Raila Odinge jer su željeli da pristaše Iure Jubileea (stranka Uhuru Kenyatte) izađu na birališta i glasuju za svoga kandidata", kaže nam ovaj bloger.

Internet je i u Keniji bio odličan medij za takvu propagandu: od oko 48 milijuna stanovnika te zemlje, njih 30 milijuna redovito koristi svjetsku mrežu.Nakon što je objavljen prilog o njihovim metodama „savjetovanja", Cambridge Analytica niječe bilo kakvo sudjelovanje u ilegalnim aktivnostima, bilo u Keniji ili u drugim zemljama. Iz te tvrtke se čulo kako je sve što je snimljeno bio „tek vic" da bi se zabavilo prikrivene novinare Channela 4.

„Moram izričito reći kako Cambridge Analytica ne provodi niti sudjeluje u zamkama, pokušajima davanja mita ili takozvanim 'slatkim seksualnim zamkama', a ne širi niti netočni materijal iz bilo kojeg razloga", piše predsjednik uprave te tvrtke Alexander Nix u priopćenju objavljenom na internetskoj stranici te tvrtke.

Niti kenijski predsjednik, niti njegova stranka nisu reagirale na ovo otkriće britanskih novinara. No aktivist za ljudska prava Henry Maina tvrdi kako je to „za njega veliki izazov". Jer, to nije prvo otkriće kako je Kenyatta koristio sva sredstva i bilo čiju pomoć kako bi postao predsjednikom. U prosincu prošle godine je britanska organizacija Privacy International otkrila i da je angažirao tvrtku Harris Media LLC, „savjetničku" agenciju iz Teksasa koja je radila i za trenutnog američkog predsjednika Donalda Trumpa.

Već po nasilju koje je u Keniji buknulo nakon izbora, takvim tvrtkama nije nikakav problem buditi i najniže strasti i mržnju: „To budi ozbiljnu sumnju u ulogu i odgovornost kompanija koje su djelovale za političke stranke u Keniji u kojoj su plemenska pripadnost i podrijetlo iz pojedinih regija izuzetno osjetljive političke teme. Takvo bezobzirno korištenje kodiranih izraza (gdje će upućeni odlično znati o čemu se govori) je bilo široko rasprostranjeno", piše u priopćenju organizacije Privacy International.

Jubilee, stranka kenijskog predsjednika, niječe da je koristila usluge teksaške tvrtke Harris Media, ali se još nije oglasila je li se obratila tvrtki Cambridge Analytica da bi joj „pomogla" u izborima. Ali u Africi je to mnogo veći problem nego tek manipuliranje procesa u pojedinoj izbornoj kampanji: na kocki je povjerenje u čitav demokratski sustav.

„Znamo da je demokracija u Africi na uzmaku. To je zato još veći udarac jer građani još više vjeruju kako neka vlada dolazi na vlast ne kao rezultat njihovih glasova, nego kao ishod manipulacija kompanija koje svoja sjedišta imaju u inozemstvu, ali imaju kapacitete da manipuliraju izborima bilo gdje na svijetu", kaže Henry Maina.