VELIKO K ODLAZI U POVIJEST
Kilogram više nikad neće biti isti
Manager.ba/Akta.ba Svijet 17 studenog, 2018

Kilogram će kao mjera ove nedjelje biti izmijenjen jer će naučnici promijeniti način na koji definiraju masu jednog kilograma. Ipak, vage u kupatilima će i dalje pokazivati isto, a i kilogram voća će težiti koliko i prije.

Do sada je masu definirao "djed svih kilograma": metalni cilindar veličine loptice za golf, zaključan u trezoru u Francuskoj.

Već više od jednog stoljeća bio je jedini pravi kilogram na kojem su zasnovani svi ostali.

Ali više neće biti tako. Očekuje se da vlade odobre planove da umjesto toga koriste naučnu formulaciju za definiranje točne mase jednog kilograma.

Očekuje se da će ta promjena imati praktične posljedice u industriji i nauci, kada su nužna ultraprecizna mjerenja mase.

U povijest će otići takozvano "Veliko K" - kilogram koji je glavni još do 1889. godine.

 

 

Izrađen od legure otporne na koroziju: 90 posto platine i 10 posto iridijuma, međunarodni prototip kilograma je rijetko viđao svjetlost dana.

Ipak, njegova uloga je bila presudna kao osnove za općeprihvaćen sistem mjerenja mase, od čega ovisi i sva međunarodna trgovina.

Tri ključa koja se čuvaju na odvojenim mjestima potrebna su da se otključa trezor u kojem su "Veliko K" i njegovih šest zvaničnih kopija, zajedno nazvani "nasljednik i rezervni dijelovi", pod staklenim zvonima u Međunarodnom birou za tegove i mjere, u Sevru, na zapadnom obodu Pariza.

Osnivača je 1875. godine bilo 17 država, a Biro je poznat po francuskoj skraćenici BIPM, kao čuvar sedam glavnih jedinica koje čovječanstvo koristi da izmjeri svoj svijet: metar za dužinu, kilogram za masu, sekunda za vrijeme, amper za električnu struju, kelvin za temperaturu, mol za količinu materije i luks za intenzitet svjetlosti.

Od tih sedam jedinica, kilogram je posljednji zasnovan na fizičkom, postojećem predmetu, "Velikom K".

Metar, na primjer, nekada je bila štangla od metra, ali je sada definiran kao udaljenost koju svjetlost pređe u vakuumu za 1/299,792,458. dio sekunde.

"Ovo je trenutak slavlja jer će posljednji standard preostao iz 1875. godine biti konačno zamijenjen novim, inovacijom", rekao je Martin Milton, direktor BIPM za AP.

"Sve ostalo je reciklirano i zamijenjeno i poboljšano. Ovo je posljednje poboljšanje rješenja koje datira još od prvobitne koncepcije iz 1875. godine. Dakle, time se onome što je učinjeno 1875. godine odaje priznanje da je trajalo toliko dugo."

Samo izuzetno rijetko, i izuzetno pažljivo, modeli kilograma BIPM se nježno vade da bi se drugi modeli kilograma, poslati u Sevr iz cijelog svijeta, uporedili sa njima, da bi se osiguralo da su i dalje ispravno kalibrirani, sa razlikom u masi od jedne ili dvije čestice prašine.

Kilogram je zvaničlno postao opća mjera u svijetu u 20. stoljeću i ta mjera je "potvrda sposobnosti ljudi da surađuju", kaže Milton.

"To je zapravo sjajno djelo mira, jer je to jedna od oblasti u kojoj se sve države svijeta slažu sa apsolutno istim ciljem."

Metalni prototip kilograma bit će zamijenjen definicijom, zasnovano, na "Plankovoj konstanti", što je dio jedne od najslavnijih jednačina u fizici, ali ju je također "đavolski" teško objasniti.

Dovoljno je reći da bi ta novina trebalo da vremenom poštedi države potrebe da povremeno pošalju svoje kilograme nazad u Sevr za kalibraciju poređenjem s "Velikim K".

Naučnici bi tako trebalo da ubuduće mogu da precizno izračunaju točan kilogram, bez potrebe da fizički porede jedan komad dragocjenog metala s drugim.

Milton kaže da će promjena imati primjene u računarstvu, proizvodnji, farmaciji, proučavanju klimatskih promjena i drugim naukama gdje je potrebno precizno mjerenje.

"Sistem će biti suštinski točan zasnivajući se zakonima nauke i zakonima prirode", rekao je on.

"Nećemo morati ovisiti od pretpostavke da se jedan određeni predmet nikada ne mijenja."

Video
MOTIVACIJA
Zašto samo 1% ljudi uspije u onome što zamisli?
KOLIKO SMO NAPREDOVALI?
FANTASTIČNA INDUSTRIJSKA REVOLUCIJA: Povijesni period obilježen uspjesima i preokretima
TRGOVAČKI LANAC JOHN LEWIS
Božićna reklama koja osvaja na prvu