ANA MATIĆ-RAGUŽ
Snaga brenda "Ardia-prirodna kozmetika" leži u originalnosti, ustrajnosti i ludosti
Manager.ba BiH 03 listopada, 2018
Izvor fotografije:
Ana Matić-Raguž / Ardia- prirodna kozmetika

Gošća Kluba menadžera je Ana Matić-Raguž, prof. fitoaromaterapeut, vlasnica brenda Ardia – prirodna kozmetika.

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Ana Matić-Raguž rođena je u Metkoviću. Zvanje profesora njemačkog i hrvatskog jezika stekla je na Filozofskom fakultetu u Mostaru.

Dugi niz godina radila je kao profesorica njemačkoga jezika na određeno vrijeme u školama po Hercegovini.

Uz to, završila je i školu fitoaromaterapije u Splitu.

 

Kada je krenula priča o brendu Ardia – prirodna kozmetika, odnosno koliko je trajao period od začetka ideje do same realizacije- pokretanja proizvodnje?

 

Prirodna kozmetika mi je hobi i strast još od djetinjstva, budući da smo se u obitelji time bavili.

Nakon godina i godina lutanja i traženja stalnog uposlenja, u situaciji u kojoj živimo gdje je nemoguće praktično bez poznanstava i veze nešto postići, preda mnom su se našle dvije opcije: ići raditi u inozemstvo ili napraviti zaokret u životu.

Odlučila sam se za ovo drugo te od svog hobija i strasti praktično napraviti profesiju.

Rodila mi se ideja da ona znanja koja sam stekla od starijih žena proučim sa znanstvenog aspekta, usavršim kod stručnjaka koji se time bave na sveučilišnim razinama i jednostavno osmislim finalni proizvod koji bi sačuvao narodnu autohtonost, ali i imao uporište u suvremenoj znanosti u skladu sa svim EU certifikatima.

Upisala sam i završila školu u Splitu, registrirala obrt i krenula sa proizvodnjom, sve u roku od tri godine.

 

Kako izgleda i koliko traje sam proces proizvodnje kozmetičkih preparata?

 

 

Temeljna postavka moga rada će možda zvučati banalno, ali je moja vodilja: svaka osoba je posebna na svoj način, ne postoje na svijetu dvije identične osobe.

To je slučaj i kada se radi o tipovima kože ruku i lica.

Svaka osoba ima posebne potrebe. Imajući to u vidu, prva faza je stručno proučavanje, čitanje literature, proučavanje iskustava već postojećih proizvođača, kako bi stvorila posebne kategorije proizvoda.

Tako smo i klasificirali proizvode, primjerice za suhu i osjetljivu kožu lica i ruku, mješovitu i normalnu, sklonu iritacijama, masnu kožu, no-age protiv bora i starenja itd.

Sljedeći korak je proučavanje farmakognozije našeg autohtonog bilja, pa tek onda faza same proizvodnje.

Svaki pripravak ide na analizu, zajedno sa ambalažom i tek onda ide prodaja. 

 

Kako se snabdijevate sirovinama i sastojcima potrebnim za proizvodnju?

 

Glavni dio iz vlastite proizvodnje.

Imamo svoje nasade nevena, kadulje, metvice i dr., na poljima daleko od prometnica koje ručno obrađujemo tijekom cijele godine.

Od njih radimo ulja i macerate, koje kasnije nosimo na analize i certifikaciju.

Jedan dio sastojaka, poput šipurike, šipka, gospine trave itd. sakupljamo po okolnim planinama, a manji dio naručujemo od certificiranih dobavljača.    

 

Imate li i suradnike u poslu kojim se bavite?

 

Ovo je obiteljski obrt, tako da su mi suradnici moja obitelj.

 

Što znači Ardia? 

 

Po Ardijejcima, ilirskom plemenu koje među prvima osniva državu na području obale Neretve do Vojuše u Albaniji, u antička je vremena smatrano jednim od najmoćnijih. Vrsni pomorci, ratnici, ali ponajviše vrsni izumitelji.

Tako su, primjerice, izumili vrstu brzih i malih brodica (koje su kasnije preuzeli Rimljani i koristili u svojim osvajanjima), poznatu tuniku „Dalmatiku“ (koju je u Rim donio car Komod te je postao nezaobilazan odjevni predmet rimskog plemstva).

No, pored ratničkog umijeća, u antička su vremena bili poznati po ljepoti svojih žena, gurmanskom načinu života i, za taj period, nevjerojatno razvijenim osjećajem za estetiku korištenjem kozmetičkih pripravaka.

Antički pisac Polibije u svojim spisima govori kako su Rimljani preuzeli i u Rim odnijeli brojne ljekovite i kozmetičke pripravke, koristeći sirovine koje su sami proizvodili od autohtonog bilja, često u kombinaciji sa sirovinama otetim iz brojnih gusarskih pohoda, udarajući jedan od temelja antičke aromaterapije.

Recepture pojedinih pripravaka kasnije nalazimo i u Ovidijevom djelu „Medicamina faciei“. 

 

Kako je nastao logo Ardie i što on simbolizira?

 

 

Brend identitet je osmislila Jelena Gvozdanović, brend kreatorica.

Priziva neka davna vremena i vuče inspiraciju iz prirode i tradicije krajeva Hercegovine i južne Dalmacije, gdje su živjeli Ardijejci.

Ime nosi određenu "sirovost, grubost" ali upravo kako bi naglasilo da se radi o potpuno prirodnoj kozmetici, kontrast grubosti i njege.

U prilično surovom krajoliku od kamena, drače, bodljikave divlje ruže skupljaju se latice i bilje okupano suncem i bogato vrijednim tvarima za njegu i zdravlje kože do krema nježne teksture.

Vizualni identitet je osmislio dizajner Vedran Matić.

Logo je inspiriran upravo Ardijejcima (Ilirima) te simbolizira drvo života, bezvremenost, beskonačnost, vječnost.

Ovaj simbol su žene kao ukras najčešće nosile u obliku broša, a preoblikovan je tako da formom čini slovo "a" i predstavlja poveznice dvije kapi kroz spiralu (proces od kapi eteričnih ulja, hidrolata iz biljaka, iz prirode... kroz pomno osmišljene recepture do kapi gotovog proizvoda, kreme, losiona, seruma...).

Kao vanjsko pakiranje koriste se ručno rađene eko pamučne vrećice koje se mogu koristiti i za druge namjene (a ne kartonske kutije koje se uglavnom odmah bacaju).

 

 

Gdje i kako prodajete svoje proizvode i koji kanal prodaje se do sada pokazao najučinkovitijim?

 

Počeli smo putem društvenih mreža.

Nakon što smo sudjelovali na nekoliko sajmova po BiH i Hrvatskoj, upoznalo nas je i više kupaca koji su podijelili svoja iskustva u okruženjima u kojima žive i taj vid promocije „od usta do usta“ se ispostavio našim najboljim kanalom prodaje, iako smo ulagali u promociju putem društvenih mreža.

To nam ide na čast i ponosni smo što se ispostavilo u konačnici kako je iskustvo naših kupaca naša najbolja reklama i prodajni kanal.

U vremenu društvenih mreža, na ovaj način smo dospjeli ne samo do svih zemalja u okruženju, nego i do Njemačke, Francuske, Austrije, SAD-a, Brazila, a nedavno smo imali narudžbu, vjerovali ili ne, iz Indonezije. 

 

Već ste sudjelovali i na nekoliko sajmova. Kako reagiraju posjetitelji i potencijalni kupci? Jesu li zainteresirani za isključivo domaće kozmetičke proizvode, ili pak ostaju vjerni dobro poznatim kozmetičkim brendovima sa dugogodišnjom tradicijom?

 

Na sajmove gledamo prvenstveno kao jedan vid promocije za šire mase i iskorištavanje marketinških i PR kanala za promoviranje brenda, a manje za samu prodaju.

 

 

Iz jednostavnog razloga što certificirana proizvodnja, strogo kontrolirana od samog procesa dobivanja sirovine, pripravljanja i stavljanja u promet košta više nego konvencionalni proizvodi, pa kupce na prvi pogled odbija cijena.

No, kada, primjerice, pojasnite ljudima kako se za spravljanje jeftinijih konvencionalnih proizvoda koriste naftni derivati i umjetne sirovine dobivene preradom nafte, a koji i količinski traju kraće negoli prirodni, ljudi se malo zamisle, ali opet, ljudi gledaju više na cijenu, nego svoje zdravlje.

Bez obzira na sve, ostat ću vjerna certificiranoj prirodnoj proizvodnji.

Svjesna sam kako to drastično sužava klijentelu, ali zato dobivamo na odanosti i zadovoljstvu svojih kupaca, jer za razliku od konvencionalne kozmetike, prirodna (naravno ako je certificirana) ne liječi simptome, nego ide u srž poteškoća koji dovode do anomalija na koži.   

 

 

Smatrate li da ste iskoristili sve potencijale reklamiranja svojih proizvoda? 

 

Naravno da nisam i da mora i može uvijek bolje. No, tu je uvijek onaj financijski aspekt.

Od ideje o obrtu i samog plasmana proizvoda sve sam samostalno financirala.

Na žalost, silni poticaji i pomoć „malim poduzetnicima“ s kojima se hvali vlast po medijima su samo privid, jer se uvijek daleko prije raspisivanja natječaja zna tko će iste dobiti.

Ljudi koji nikoga ne poznaju i nemaju veze, prepušteni su samima sebi.

Prema tome, tek se sada, kada sam odradila proces registracije, nabavke ambalaže, sirovina i kada sam kreirala proces proizvodnje, mogu posvetiti marketinškom, promotivnom dijelu.

 

Što mislite, u čemu leži snaga nekog brenda?

 

Snaga leži u originalnosti, ustrajnosti i ludosti.

Osmisliti originalan brend, ostati ustrajan u vjeri u njega kada ti na put stane mali milijun prepreka i okolina koja te u svemu koči te, naravno, dobra doza ludosti da se svemu tome oduprete.

Polazim od sebe. Žena, majka troje djece, završila školu, odlučila se okušati sa nečim sasvim novim i neispitanim.

Koliko puta sam čula „pusti to, gledaj ti natječaje i prijavljuj se, bit će nešto“, teško ćeš uspjeti u našem društvu korupcije i nepotizma.

Jednostavno, uzela sam stvari u svoje ruke, oglušila se na sve i pogled usmjerila samo ispred sebe.   

 

Prvi proizvod iz linije za djecu „Ardino“ - ljekoviti med za jačanje imuniteta i prevenciju prehlade i gripe

 

Svečane prigode poput vjenčanja su mjesta za lijepe sitnice i uspomene, a upravo Vi u ponudi imate i takve. O čemu je točno riječ?

 

 

Prijateljici koja se udavala sam kreirala posebne relaksirajuće soli za kupanje sa personaliziranim porukama.

Ona me zamolila da to uradim ne samo za nju, nego sve prijateljice koje su došle u svatove u vidu zahvalnica i darova od mladenaca.

Ideja je bila da se nakon neprospavane noći, plesa, zabave i dr., jednostavno napuni kada vodom i relaksira u prirodnoj kupki, nakon koje se koža regenerira sama od sebe, bude odmorna, bez posljedica dima, šminke itd.

Ispostavilo se kao pun pogodak, jer nakon te svadbe smo dobili brojne narudžbe gdje su mladenke tražile tako personalizirane darove. 

 

Gdje se s ovom pričom vidite za 5-10 godina?

 

Hercegovina je zemlja prepuna potencijala, neiskorištenog bogatstva, prirodnih resursa koji su nepresušni, ako ih iskorištavamo sa strahopoštovanjem.

Nemam iluzija da ćemo se obogatiti preko ovoga, ali cilj mi je živjeti od onoga što volim raditi.

Nije cilj bogatstvo, nego činjenica da kada se ujutro probudiš, budiš sretan, jer si neovisan o drugima i radiš ono što voliš.

Nema tih para kojima se to može platiti.

U „Ardia“ priči vidim budućnost svoje obitelji.

Osigurati neovisnost i stalan izvor prihoda, jer je potencijal ogroman.

 

Kad niste uz Ardiu, kako ispunjavate radni dan?

 

Budući da vođenje obrta iziskuje potpuno predanje, svaki slobodan trenutak nastojim provesti s obitelji i to po mogućnosti u prirodi daleko od gradske vreve. 

 

Što volite u gradu u kojem živite, a što biste rado promijenili?

 

Volim ljude! Imala sam tu sreću da sam proputovala puno u svome životu i upoznala dosta ljudi.

Ovog našeg duha, našeg mentaliteta nema nigdje.

Nikada nam nije dosadno, bilo da se radi o sretnim ili manje sretnim stvarima, živi se punim plućima.

Ono što bih mijenjala jeste prljavština grada. Otpada ima na sve strane.

Imamo pet komunalnih poduzeća, grad nikada nije bio prljaviji.

Dosta je tu odgovornosti ne samo gradskih vlasti, nego i nesavjesnih ljudi.  

 

Kakav je po Vašem mišljenju uspješan menadžer? 

 

Prva stvar, mora vjerovati u projekt do te mjere da kod ljudi s kojima radi budi entuzijazam i motivaciju za rad.

On je dio tima u kojem vlada reciprocitet povjerenja i poštovanja.

Poslovni se uspjeh ne mjeri samo sa financijskog aspekta, negoli mu je važnije ono što njegov projekt budi kod ljudi, zadovoljstvo koje stvara.

Feedback kojeg dobiva iz toga, bilo da je pozitivan, bilo da je negativan, iskorištava za rast i sebe i brenda.

Na takav način sam i kreirala Ardiu.

Kada bih gledala isključivo financijski aspekt, orijentirala bih se samo na jednu vrstu kreme na kojoj bih mogla najviše zaraditi, jer mi je kod nje omjer uloženog i povrata nakon kupovine najveći.

No, dugoročno bih izgubila na širini i kvaliteti mojih kupaca.

Naravno da mi je financijski aspekt bitan, ali mi je nekako važnije kada vidim zadovoljne kupce koji mi se konstantno vraćaju i traže nešto dodatno iz ponude, dovode nove, jer su im moji proizvodi pomogli.

Tu vidim najveću odliku uspješnog menadžera, koji svoj posao vidi kao misiju, zvanje, a ne samo lukrativni posao. 

Video
CRNI PONEDJELJAK
Najveći pad jednogodišnjeg tržišta u povijesti (1987.)
DOKUMENTARNI SERIJAL
"OUR PLANET": Coming Spring 2019.
JIM KWIK
Zašto samo 1% ljudi uspijeva u onome što zamisli?