SANDRO KRALJEVIĆ
MIND LAB: Dugoročni odnosi s klijentima puno su važniji od kratkoročne zarade
Manager.ba Regija 28 studenog, 2018
Izvor fotografije:
Sandro Kraljević / MIND LAB

Gost Kluba menadžera je magistar psihologije Sandro Kraljević, vlasnik i direktor MIND LAB, Zagreb.

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Sandro Kraljević je rođen u Splitu, za neke ne tako davne 1990. godine. Po završetku gimnazije preselio se u Zagreb i upisao psihologiju na Filozofskom fakultetu, a 2014. stekao zvanje magistra psihologije. Još na fakultetu, počeo je stjecati radno iskustvo kao asistent u nastavi, te se, kako ističe, na sreću odmah nakon diplome zaposlio u odličnoj privatnoj tvrtki koja se bavi primijenjenom poslovnom psihologijom. Tamo je usavršio svoje vještine iz područja upravljanja ljudskim potencijalima - od vođenja selekcijskih postupaka, psihologijske procjene zaposlenika, vođenja edukacija i strateških radionica, business coachinga, te generalno raznih oblika poslovnog savjetovanja.

Budući da to radno mjesto nije u potpunosti zadovoljavalo moje edukativne potrebe, samostalno sam krenuo na putovanje daljnjeg učenja i osobnog usavršavanja. Zbog toga danas posjedujem preko 50 certifikata iz područja primijenjene psihologije, psihologijske procjene, razvoja ljudskih potencijala, digitalnog marketinga i brandinga. Certificirani sam NLP i mindfulness praktičar, praktičar autogenog treninga, a uskoro i NLP majstor, NLP coach, te kognitivno-bihevioralni psihoterapeut. Zapravo sam s jedne strane jako zadovoljan, a s druge itekako zahvalan svim znanjima, vještinama, sposobnostima i iskustvu koje sam stekao i usavršio u relativno kratkom vremenskom roku.

U ljeto prošle godine zaposlio sam se u jednoj poznatoj internacionalnoj korporaciji, međutim, kako to obično biva kod poduzetnika, već sam idući dan dao otkaz. Ubrzo nakon toga nastao je Mind Lab - i ostalo je povijest. Za mene moj razvojni put tek počinje - napredujem puno brže nego što sam napredovao dok sam radio za druge, polako širim svoju mrežu kontakata, klijenata i poslovnih suradnika, te aktivno radim na razvoju vlastitog branda. Zaista mogu reći da sam sretan i zadovoljan čovjek!

 

 

Mind Lab je relativno mlada tvrtka, osnovana krajem 2017. godine, koja je nastala kako bi ljudima i organizacijama pomogla u suočavanju s njihovim privatnim i poslovnim izazovima, te bila njihov dugoročan partner na putu ka osobnoj i organizacijskoj izvrsnosti.

Zbog povećanja konkurentnosti, drastično izmijenjenih tržišnih zakonitosti, globalizacije, pa tako i digitalizacije koja nam lagano kuca na vrata, današnje se tvrtke (neovisno o svojoj veličini i vrsti djelatnosti koju obavljaju) suočavaju s nizom poteškoca - ne mogu pronaći kvalitetne djelatnike, raspolažu neadekvatnim rukovoditeljskim kadrom, ne znaju se izboriti za svoj dio tržišnog kolača, upravljaju zaposlenicima koji su nemotivirani, neangažirani, nedostaje im kvalitetnih znanja i vještina za obavljanje posla i sl. - što se sve dugoročno vrlo loše odražava na klimu unutar tih tvrtki.

S druge strane, povećava se i broj pojedinaca koji se suočavaju s nizom privatnih izazova - nezadovoljni su poslom koji obavljaju, ne znaju čime se žele baviti u životu, nedostaje im kvalitetnih rukovoditeljskih vještina, ili se jednostavno suočavaju s nekim oblikom psiholoških smetnji. Prilika za primjenu znanja, metoda i alata koje nudi psihologija uistinu je mnogo, zbog čega moram priznati da zaista volim svoj posao!

Što se tiče konkretnih usluga koje Mind Lab pruža, mi smo ih podijelili u četiri skupine: usluge procjene, savjetovanja, edukacije i razvoja.

 

 

Od procjena najčešće radimo psihologijsku procjenu kandidata prilikom zapošljavanja, različite razvojne procjene djelatnika u kompanijama (kojima se gledaju njihove radne i psihološke snage, prostori za napredak, te im se daju preporuke za njihov daljnji profesionalni rast i razvoj), 360° feedback, kao i tzv. "assessment i development centre", koji su izvrsni za procjenu osoba rukovoditeljskih pozicija.

Kada je u pitanju edukacija, pokrivamo široku paletu tzv. "mekih vještina" (engl. "soft skills") - komunikacija, pregovaranje, prodaja, leadership, vođenje tima, prezentacijske vještine, upravljanje stresom, uvjeravanje i ostvarivanje utjecaja, samomotivacija itd.

Što se tiče konzultantskog dijela usluga, tu nas klijenti najviše traže savjetovanje iz područja motiviranja i angažiranja svojih djelatnika, razvoja njihove employer branding i talent management strategije, analizu njihovih radnih mjesta, te brojne strateške i teambuilding radionice.

Unatoč tome što je paleta naših usluga poprilično široka, jedna od naših temeljnih vrijednosti kao organizacije jest individualnost, zbog čega svaku našu uslugu u potpunosti prilagođavamo konkretnom klijentu, njegovim potrebama, očekivanjima i izazovima s kojima se suočava, nakon što smo ga dobro upoznali. Dugoročni odnosi s klijentima su nam puno važniji od kratkoročne zarade. 

 

Tko čini tim Mind Lab-a? S kakvim karakterima volite raditi?

 

Kako sam odabrao poprilično žensku struku, i sada surađujem s tri žene.

Budući da mi je tvrtka još uvijek start-up, većinu poslova i angažmana odrađujem sam, međutim aktivno surađujem s tri prekrasne stručnjakinje - dvije psihologinje i jednom specijalisticom iz područja poslovnog pregovaranja.

 

Viktorija Vuk, sveučilišna prvostupnica psihologije

 

Patricija Kunc, magistra psihologije

 

Davorka Biondić Vince, diplomirana ekonomistica

 

Najviše volim raditi s ljudima koji su spremni ulagati u svoj osobni i profesionalni razvoj, kako bi otkrili svoje skrivene potencijale i postali zaista najbolja verzija sebe.

Najčešće su to rukovoditelji kojima je stalo do njihovih tvrtki, te su spremni uložiti vrijeme (a i novac) u dugoročan razvoj kako sebe, tako i svog poslovanja, kako bi sebi i svojim djelatnicima u konačnici stvorili još ljepše i produktivnije mjesto za rad.

Naravno, stajališta sam da nije svaki klijent tvoj klijent - i to je sasvim u redu.

Uvijek će biti ljudi koji ti neće odgovarati svojim karakterom, koji neće biti spremni raditi na sebi, ili će jednostavno imati nešto protiv tvojih godina i struke kojom se baviš. Ja osobno ne volim gubiti vrijeme na takve ljude, već se fokusiram na one s kojima uistinu mogu ostvariti uspješnu poslovnu suradnju - i osjećaj je prekrasan!

 

Koliko tvrtke, i općenito poslovni svijet pridaju pažnju poslovnoj psihologiji?

 

Ja bih rekao još uvijek nedovoljno.

Najveći je izazov u tome što naše tržište i dan danas nije dovoljno osviješteno i educirano o svim dobrobitima koje ovakve vrste usluga nude ljudima i organizacijama.

Veliki broj tzv. "decision makera" u firmama i dalje ih gleda kao trošak, na taj način propuštajuci uvidjeti koje sve dobrobiti mogu ostvariti ne samo u svom poslovanju, već i u svom životu generalno.

Posljedično, takvim načinom razmišljanja ne vide da takve vrste usluga nisu trošak, već zapravo dugoročna investicija.

Međutim, kada malo bolje razmislite, takav stav je sasvim očekivan - ipak je to paleta sofisticiranih i poprilično apstraktnih usluga. Ja se uvijek volim našaliti i reći da bi bilo jednostavnije da prodajem pola kilograma paprika na placu - onda je barem sasvim jasno što dobivate. 

Tako da ja zapravo većinu svog vremena trošim ne toliko na izvedbu samih usluga, već na educiranje tržišta i svojih budućih klijenata, dajući im uvid u to što sve mogu dobiti ukoliko se odluče na suradnju s nama - što je ponekad vrlo dugotrajan proces.

Mind Lab kao tvrtka dosta je aktivna na društvenim mrežama i na različitim kongresima, konferencijama, simpozijima, te znanstvenim i stručnim skupovima.

Često pišemo blogove i snimamo video materijale, kroz koje ljudima dajemo besplatan sadržaj i savjete koje mogu iskoristiti za rješavanje svojih izazova i poboljšanje svoje svakodnevice.

Ja sam osobno nepopravljivi optimist, tako da smatram da će se kroz sljedećih nekoliko godina situacija promijeniti nabolje. Na sreću, tvrtke već sada lagano počinju osvještavati potrebu za ovakvom vrstom usluga, što mene osobno čini vrlo zadovoljnim!

 

Važnost „njegovanja“ i razvoja ljudskih potencijala u domaćim tvrtkama?

 

Neupitna je činjenica da najveća vrijednost neke kompanije ne leži u stanju na njenom žiro računu, niti u broju nekretnina koje posjeduje, već u njenim zaposlenicima.

Sviđa mi se kako ste u samom pitanju iskoristili frazu "ljudski potencijali", a ne "resursi" kako ih brojni pojedinci još uvijek nazivaju.

Ljudi su fantastični organizmi, i svatko od nas posjeduje jedinstvena znanja, vještine i sposobnosti koje, ako su stavljene u motivirajuću okolinu i usmjeravane na pravi način, mogu rezultirati neočekivanim uspjehom.

Nema mi ništa draže od situacija kada je neki moj klijent možda čak i skeptičan vis-a-vis neke naše usluge, međutim ipak se odluči za nju - i onda samo u jednom trenutku vidi koje je rezultate postigao sa svojim timom, koliko se sama atmosfera promijenila nabolje, ili koliko je on sam napredovao na svom razvojnom putu. Te trenutke sreće i zadovoljstva ne možete kupiti novcem.

 

 

Nažalost, poražavajuća je činjenica da se mali broj tvrtki prema svojim zaposlenicima odnosi na ovakav način - da se nadovežem na svoj navod s početka, to su oni rukovoditelji koji zaposlenike gledaju kao resurse, a ne kao potencijale.

S pozitivne strane, to tvrtkama kao što je moja onda daje pregršt mogućnosti za daljnji rad. 

 

Poduzetnički duh - rađaju li se ljudi s njim ili je pak sve stvar treninga i edukacije?

 

Rekao bih da se ljudi ipak više rađaju s tim - to jednostavno osjećate ili ne. Sjećam se sebe što bih kao dječak drugima odgovarao kada bi me pitali zbog čega želim upisati psihologiju - odgovor je uvijek bio "kako bih mogao imati svoje vlastito savjetovalište"; nikad nisam rekao da je želim upisati kako bih jednog dana radio za drugoga. 

 

 

Naravno, poduzetnička želja samo je prvi od mnogih koraka uspješnog poduzetničkog puta.

Poduzetnici se (barem na ovim našim područjima) trebaju jako puno educirati o pravu, financijama, potrebama tržišta, te svim ostalim komponentama koje sačinjavaju poduzetničko putovanje.

Međutim, to nije sve - poduzetništvo za sobom nosi i jednu vrlo intenzivnu osobnu transformaciju, uz pomoć koje nećete samo upoznati sebe i vlastite sposobnosti, već ćete dobiti jedno uistinu jedinstveno iskustvo koje ne biste dobili nigdje drugdje - a taj teret ponekad nije lako nositi na leđima!

Nažalost, većina poduzetnika danas tvrtke otvara iz nužde. Osobno znam veliki broj pojedinaca koji su dobili otkaz u kompanijama u kojima su radili, nisu uspjeli pronaći drugo zaposlenje, te su bili primorani "baciti se" u poduzetničke vode kako bi sebi i svojim obiteljima osigurali egzistenciju.

Ono što svakako savjetujem svim ljudima koji razmišljaju o poduzetništvu jest da uzmu dovoljno vremena za pripremu, razrade svoju poduzetničku ideju do detalja, te uistinu kvalitetno ispitaju potrebe tržišta na koje planiraju lansirati proizvode ili usluge. Prošetati se do trgovačkog suda ili obrtničke komore i osnovati poduzeće je najjednostavnije - a svi oni koji misle da je to dovoljno i da će se nakon toga stvari odvijati same od sebe, nažalost su u velikoj zabludi.

 

Rekli bismo da se svrstavate u generaciju Y. Koje su glavne karakteristike istih?

 

Generacija Y (tzv. "Millenials") skupina je ljudi rođenih "ugrubo" između 1980-ih i 2000-ih godina.

Za razliku od pripadnika starijih generacija, milenijalci su odrasli u nešto drugačijem (digitalnom) okruženju, i zbog toga nešto drugačije gledaju na svijet rada, i na svakodnevicu općenito.

Oni cijene fleksibilnost na poslu, izrazito su orijentirani cilju, te vole znati na koji točno način doprinose tvrtkama u kojima rade.

Vole obavljati više zadataka odjednom, aktivno se koristiti tehnologijom i društvenim mrežama, te mijenjati poslodavce nešto češće nego što to čine pripadnici starijih generacija.

Rekao bih da im je najvažnije da se unutar organizacije osjećaju vrijedno i priznato, te da redovito dobivaju povratne informacije o svom radnom učinku.

 

 

Neki ljudi milenijalce smatraju lijenima, umišljenima, bez poštovanja prema autoritetu, ili za njih jednostavno kažu da nemaju kvalitetno razvijene radne navike.

Mišljenja sam da na pripadnike različitih generacija ne treba gledati iz ove perspektive, već kroz prizmu toga što je to jedinstveno što svaka generacija (pa tako i milenijalci) može dati svojim radnim okolinama - a zaista je pregršt toga!

Činjenica jest da, kakav god stav imali o njima, kroz sljedećih će deset godina milenijalci sačinjavati 75% radne snage, a na to se nadovezuje i pojava da na tržište rada već sada lagano "ulazi" i generacija Z, koja je još "posebnija" od milenijalaca!

Ja sam osobno ponosan pripadnik milenijalaca.  

Stalno sam na društvenim mrežama, te odgovor na mail koji mi pošaljete nikada nećete čekati dulje od sat-dva.

Moram priznati da koliko sam god na svoje mlade godine u početku gledao kao na nedostatak, toliko sam ih s vremenom pretvorio u jednu od svojih najvećih snaga.

Na generacijski sraz gledam isključivo kao na izazov i priliku za još kvalitetniju suradnju, a ne kao na nešto što se treba izbjegavati.

 

Da se možete vratiti u prošlost i živjeti u nekom drugom vremenskom razdoblju, koje bi to bilo?

 

Iskreno, ne bih to želio. Jako volim svoj život u svakodnevici koja je baš ovakva kakva jest - od ljudi kojima sam okružen, poslovnih prilika koje mi se nalaze na putu, tehnoloških rješenja koji su mi nadohvat ruke, te mogućnosti da suvremenoj okolini uistinu dam jedan kvalitetan doprinos.

 

Koja povijesna ličnost Vas fascinira?

 

Ne znam mogu li se odlučiti samo na jednu. Praktički me fasciniraju svi oni pojedinci koji su svojim izumima, znanjima i sposobnostima pomogli čovjeku povećati kvalitetu njegova života, te bez kojih svijet danas ne bi bio to što jest.

Posebice sam oduševljen onim povijesnim ličnostima koje su u početku nailazile na otpor od strane svoje okoline ili su se suočavali s nizom vlastitih neuspjeha i poraza, ali su na kraju svega izašli kao "pobjednici", te odigrali važnu ulogu u razvoju čovječanstva.

 

Koje sportske aktivnosti upražnjavate i kako bogatite svoj društveni život?

 

Cijeli život se aktivno bavim sportom, te sam zaista mišljenja da je "u zdravom tijelu zdrav duh".

Počeo sam s plivanjem kao dječak, nakon toga sam se prebacio na sportski ples, i sada sam četiri puta tjedno u teretani.

Kroz život sam se nebrojeno puta našao u situacijama koje su bile toliko "teške" ili stresne da jedino što mi je tada pomagalo bilo je to da se "dobro oznojim".

Štoviše, budući da sam psiholog i čitam dosta istraživanja koja se bave kvalitetom ljudskog života, veliki je broj studija dokazao da fizička neaktivnost itekako povećava rizike kako od fizičkih bolesti, tako i od javljanja raznih psiholoških smetnji i poremećaja.

Što se tiče mog društvenog života, moram reći da je on uistinu bogat.

Dosta sam ekstrovertirana osoba, te zaista volim provoditi vrijeme u društvu drugih ljudi.

Ne mogu se sjetiti posljednje subotnje večeri koju sam proveo kod kuće!  

Priroda posla mi je jednostavno takva da sam svakoga dana u kontaktu s velikim brojem poslovnih suradnika.

S druge strane, bez obzira na to koliko posla imam, uvijek odvojim nešto vremena i za najbliže prijatelje, te za ljude koji su mi dragi.

Budući da sam poduzetnik, svjestan sam da posla imam uvijek, odnosno da "uvijek mogu nešto raditi" - i baš zbog toga u svom kalendaru unaprijed odvajam vrijeme za opuštanje, druženje i razonodu.

Potreba za druženjem i pripadanjem temeljna je ljudska potreba koju svi mi imamo - i stoga uvijek treba njegovati i ulagati vrijeme u kvalitetne odnose s drugima.

 

 

Koje male stvari Vašu svakodnevnicu čine zanimljivijom, potpunijom, sretnijom…?

 

Iako na van često odajem dojam ambiciozne osobe koja teži visokim postignućima, kada me malo bolje upoznate shvatit ćete da sam poprilično skroman, te mi upravo male stvari nose životno zadovoljstvo i čine mi svakodnevicu ljepšom.

To može biti lijepa povratna informacija koju dobijem od neke meni važne osobe, ugodne vijesti od članova moje obitelji, sitni znaci pažnje od ljudi iz moje okoline, ili čisto situacije u kojima ostvarim neki neočekivani (osobni ili profesionalni) uspjeh.

Što više radim s ljudima (a i osobno sazrijevam), to sve više vidim da je zadovoljstvo koje pružaju materijalne stvari kratkotrajno i prolazno.

Osobe kojima su samo one u fokusu suštinski neće razviti jednu "dublju" razinu sebe, zbog čega će njihovo funkcioniranje (a i način života) uvijek ostati na jednoj površnijoj razini.

 

Na koji segment 2018. godine ste najponosniji, a koji ste učinili svojim radom, idejama?

 

Zapravo sam ponosan na dvije stvari.

Prva su objektivni rezultati koje sam ostvario kroz svoju tvrtku u manje od godinu dana poslovanja.

Nisam ni sanjao da ću u manje od 365 dana postojanja uspjeti steći toliko klijenata, toliko proširiti svoju mrežu poslovnih kontakata, niti da će Mind Labov brand postati toliko prepoznatljiv prije nego sam puhnuo prvu rođendansku svjećicu.

 

 

Ja sam osobno poprilično samokritičan, tako da ponekad propustim objektivno sagledati svoje poslovne uspjehe, i onda se vrlo ugodno iznenadim kada drugi oko mene primijete moj radni angažman, te mi čestitaju na dosadašnjim uspjesima i rezultatima.

Najveće mi zadovoljstvo predstavljaju situacije u kojima se upoznajem s nekim i izvadim svoju posjetnicu, a druga strana, vidjevši Mind Lab-ov logo, kaže da je već čula za nas i da nas aktivno prati - to mi je zaista najbolji pokazatelj da sam na pravom putu!

Druga stvar na koju sam ponosan jest činjenica što smo u nepunih godinu dana dobili naša prva financijska sredstva iz EU fondova.

Kroz sljedećih pola godine naporno ćemo raditi s timom informatičara kako bismo razvili niz digitalnih i softverskih rješenja iz područja primijenjene psihologije, i tako ljudima i organizacijama olakšali njihovo poslovanje i svakodnevicu.

Digitalna budućnost već je pred vratima, a oni koji joj se ne prilagode ubrzo bi se mogli naći u velikim problemima!

Budući da sam pripadnik milenijalaca, jako volim tehnologiju, a s druge strane svjestan sam koliko moja struka može dati dobrobiti običnom čovjeku, te sam stoga jako uzbuđen što ću u svojoj profesionalnoj budućnosti imati prilike spojiti te dvije stvari. 

 

Uspješan menadžer je…?

 

Teško je odgovoriti na ovo pitanje jednom rečenicom. U slobodno vrijeme dosta proučavam leadership i obilježja nekih od najuspješnijih svjetskih rukovoditelja, kao što i aktivno radim s menadžerima u različitim tvrtkama.

Saznanja iz tog područja uistinu je mnogo, te ću reći da je biti uspješan menadžer vrlo težak, ali istovremeno i vrlo ispunjavajući posao.

Kada bih se trebao odlučiti za najvažnije karakteristike, rekao bih da je uspješan menadžer onaj koji s jedne strane ima viziju, želju i motivaciju razvijati svoje poslovanje i svoje ljude, te tvrtku u kojoj radi uistinu učiniti boljim mjestom, dok s druge strane ima i izraženu crtu skromnosti, koja mu omogućava da stalno radi na sebi i usavršava se, te ga suštinski sprječava da bude "zaslijepljen" vlastitim egom ili pozicijom na kojoj je zaposlen.

Ohrabrujuća je činjenica da uspješnim menadžerom može postati svatko, samo treba to osvijestiti i odlučiti se napraviti prvi korak ka svom osobnom i profesionalnom usavršavanju.

Uspješno voditi ljude je vještina, te kao i sve ostale vještine na ovom svijetu (primjerice, vožnja automobila) ona se može dovesti do savršenstva redovitim, kvalitetnim i sustavnim radom na sebi, svojim sposobnostima, uvjerenjima, te u konačnici radom na vlastitom identitetu uspješnog menadžera!

Video
MOTIVACIJA
Zašto samo 1% ljudi uspije u onome što zamisli?
KOLIKO SMO NAPREDOVALI?
FANTASTIČNA INDUSTRIJSKA REVOLUCIJA: Povijesni period obilježen uspjesima i preokretima
TRGOVAČKI LANAC JOHN LEWIS
Božićna reklama koja osvaja na prvu