ANA ĆAVAR
10 GODINA U KREATIVNOJ INDUSTRIJI: Bitno je zadržati fokus na kvaliteti i dobrim projektima
Manager.ba BiH 22 kolovoza, 2018
Izvor fotografije:
Ana Ćavar MODAMO.info

Gošća Kluba menadžera je Ana Ćavar, osnivačica i direktorica MODAMO.info koncepta

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Zanimljiv i živopisan intervju naša gošća započinje osobnim predstavljanjem…

- Rođena sam 14. srpnja 1986. godine u Čapljini gdje su moji roditelji tada živjeli. No, veoma brzo smo se preselili u Studence, mjesto između Ljubuškog i Čapljine gdje i danas živi moja obitelj.

Osnovnu i srednju školu, kao i Opću gimnaziju završila sam u Ljubuškom, a nakon toga školovanje nastavila na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru. 

Sada kada se vratim u taj period vidim da sam praktična znanja najviše stekla kroz studentske organizacije u kojima sam bila veoma aktivna. U 'moje vrijeme' (smijeh) to je bio AIESEC. 

Nas nekoliko, jedna sjajna, proaktivna ekipa željna novih avantura, jako smo ozbiljno shvaćali svoja zaduženja.

Zajedno smo realizirali dosta uspješnih (da budemo iskreni, i par neuspješnih) studentskih projekata, zajedno proživjeli treme prvih sastanaka s kompanijama, pisanja projektnih prijedloga itd., ali i sjajno se zabavljali.

Putovali smo zajedno, družili se, istraživali i tu sam možda po prvi puta uvidjela da posao ne mora biti samo neka obveza koju moramo odraditi od 8 do 16.

Vidjela sam da posao uistinu može život učiniti ljepšim, a ova ekipa iz studentskih dana su danas moji dragi prijatelji, a neki od njih i poslovni suradnici. 

 

Kako je zapravo nastao prvi modni portal u BiH? 

 

U moru mog žongliranja između faxa i studentskih projekata, kolega me pozvao na kavu da mi ispriča detalje o ideji koju razvija.

Rekao je kako bi na jednoj web stranici želio istaknuti ponudu butika iz Mostara.

Dakle, onoga što se nalazi na policama istih i po kojim cijenama. 

Rekla sam da mi je to zanimljivo, ali zašto cijelu priču ne obogatiti dodatnim sadržajem kao što su članci o trendovima sezone, o bh. modnoj sceni i slično?

Naime, od malena sam štedjela novac za kupovinu modnih novina do kojih prije nekih 15-ak godina nije bilo tako jednostavno doći.

Bila sam željna informacija s domaće i strane modne scene, zaljubljeno bi upijala sve stranice, a i dan danas imam neke od tadašnjih izdanja.

Jednostavno, bez obzira na njihovu stvarnu cijenu, za mene su neprocjenjive jer sam se puno toga odrekla da bi ih tada, kao jedna srednjoškolka, kupila.

I da se vratimo na pitanje, dakle tu, na toj kavi smo napravili prvi korak ka pokretanju portala MODAMO.info.

Portal je vremenom dobio novi, genijalan tim, zahvaljujući kojem je izrastao u koncept sačinjen od posebnih projekata u sferi lifestylea, bh. planera za žene kojeg smo nazvali 'CHICovnik', te Festivala dizajna i umjetnosti MODAMO.kreARTiva.

Naravno, i svega onoga što tek pripremamo. 

 

 

U bogatom sadržaju MODAMO.info portala žene širom BiH istinski uživaju. Što mislite da je danas presudno za uspjeh jednog modnog portala?

 

U osnovi je to strast prema poslu, zatim tim kojeg motivira vrijednost koju portal gradi u društvu, a ne visina plaće ili honorara te stalno istraživanje i učenje koje na kraju probuđuje kreativnost i dovodi do novih ideja.

Presretna sam što upravo sve to ima MODAMO.info portal i tim koji je okupljen oko njega. 

Znam da će zvučati utopijski, no kada ste dio jednog tako motiviranog tima kojemu je posao postao dio života jer uživa u njemu, tada je malo stvari koje ne možete napraviti.

I sve to bez obzira na uvjete u kojima radite.

Uvijek se trudimo okružiti pozitivnim, marljivim ljudima kojima posao nije opterećenje nego inspiracija i pokretačka snaga. 

Sretni smo što pored stalne postavke našeg uredništva, iz mjeseca u mjesec honorarno surađujemo s raznim, sjajnim bh. fotografima, grafičarima i mnogim drugim kreativcima. 

Reći ću jednu pomalo propagandnu, a to je: Lijepo je biti dio MODAMO.tima. Potvrdili naši zaposlenici i suradnici. (smijeh)

 

Preko MODAMO.info portala pokrenuli ste i realizirali projekt čije je središte bila majica s humanitarnom porukom „Ovom majicom volim“. Kako je protekla realizacija i planirate li ponoviti nešto slično?

 

Bio je to jedan divan projekt kroz koji smo donirali iznos od 19.800 KM za školske užine za djecu koja nemaju sredstva da si kupe obrok u školi, a nažalost ni uvjete da užinu ponesu od kuće.

Ideja je bila da napravimo majicu s MADE IN BIH etiketom na kojoj smo na tri bh. jezika ispisali tekst 'Ovom majicom volim', željevši poručiti da se voli jednako bez obzira gdje živjeli ili kojim jezikom pisali.

Majica je bila dostupna za kupovinu u Konzum marketima i svi oni koji su ju kupili mogu biti ponosni na sebe jer smo upravo zahvaljujući njima uspjeli prikupiti ovu donaciju. 

Poseban je užitak bio i vidjeti pozitivan val podrške jer su projekt podržala imena poput glumca Enisa Bešlagića koji je bio i naše zaštitno lice, zatim atletičar Amel Tuka, hrvatska glumica Jelena Veljača, voditeljica Lejla Zvizdić, a nogometaši klubova Zrinjski i Velež su jedan trening odradili upravo u ovim majicama. 

 

 

E da, jedan dan smo dobili i fotografiju iz SPARK akceleratora na kojoj je bilo 200 njihovih uposlenika. 

Pogađate, svi su bili odjeveni u 'Ovom majicom volim' majicu. 

Bio je to jedan genijalan dokaz da nešto jednostavno poput majice može povezati ljude, a uz sve to smo podržali domaću ekonomiju jer smo majicu proizveli u BiH. 

Sigurna sam da će MODAMO.tim ispričati još lijepih i kvalitetnih MADE IN BIH priča. I to uskoro.

 

Što mislite kako je pojava sve većeg broja modnih blogera i influencera utjecala na modni svijet?

 

Mislim da bi ovom pitanju mogli posvetiti par stranica teksta na vašem portalu. 

U osnovi, rekla bih da ako blogeri i influenceri kvalitetno stvaraju autorski sadržaj, te da ukoliko kroz svoj rad pružaju dodatnu vrijednost pored reklamiranja proizvoda, tada možemo pričati o pozitivnom utjecaju. 

Nažalost, danas imamo jako puno 'blogera' i 'influencera' koji taj posao, inače osmišljen da bude veoma utjecajan, svojim radom srozavaju na vrlo niske grane, a sve to zbog neke besplatne manikure ili klijenta čiji proizvodi nikako ne odgovaraju tom profilu.

No fanovi su danas sve osvješteniji te će bez imalo osvrtanja ako izgubite njihovo povjerenje kliknuti 'unfollow' gumb. 

S druge strane, ukoliko blogeri i influenceri aktivno rade na sadržaju, predstavljaju nove trendove, pažljivo biraju klijente i način na koji će ih promovirati, cijela je industrija na dobitku, a fanovi vjerni i veoma zadovoljni.

 

Prema našim saznanjima, jedan od Vaših uspješnih poslovnih pothvata je i ženski planer CHICovnik. Kako ste došli na ideju o njegovom nastanku?

 

 

Tako je. Cijeli naš tim je zaljubljen u CHICovnik, a nastao je iz jedne velike želje za finim planerom. 

Priča je krenula u jesen 2013. godine kada sam tražila planer koji će me pratiti kroz cijelu godinu, koji će biti lijepo dizajniran, motivirajući i inspirativan. 

Tada ga nisam uspjela pronaći i rekoh – Pa sigurno ima još žena koje bi željele lijep planer, idem ga pokušati napraviti. I tu nastaje prava mala 'handmade' tvornica. 

Sjećam se, otišla sam u knjižaru i kupila najjednostavniji rokovnik, zamolila sam muža da mi isprinta željene aplikacije u boji, došla doma te krenula praviti planer i dalje pod uvjerenjem da će ispasti savršeno precizan da bi ga mogla koristiti i prodavati. 

Oh, kako sam se samo prevarila! (smijeh) 

No, ti sati lijepljenja i slaganja planera su me motivirali da istražim koje ga tiskare u BiH mogu napraviti i po kojoj cijeni, potom sam našla grafičarku, a zatim i partnere i korak po korak 2014. godine smo na tržište lansirali prvi bh.  planer za žene 'CHICovnik'.  

 

Kako Vi vidite ženu za koju ste kreirali CHICovnik?    

 

To je žena koja bez obzira na godine, zaposlenje, bračni status i sve ostale podjele koje imamo, jednostavno želi uživati u lijepim malim stvarima koje je okružuju.

Baš kao što je CHICovnik koji će ju svaki dan razveseliti lijepim dizajnom i motivirajućom izrekom koju će naći u njemu. 

 

Imate li neki savjet za bolju organizaciju današnjih poslovnih žena?

 

Izniman je uspjeh organizirati privatni i poslovni život i stvoriti neku svoju harmoniju kojom smo zadovoljni. 

Kada bi trebala odabrati savjet iz svog iskustva, to bi bio - Fokusirajte se i recite ne. 

U jednom periodu svog života sam morala napraviti strogu pauzu od par mjeseci i tada sam vidjela da mogu napraviti puno toga bez da odem na svaki sastanak na koji me netko pozove, na svako neformalno druženje i da će svemir ipak ostati u ravnoteži ako na mail koji sam dobila danas odgovorim sutra.

Izazovno je zadržati fokus na stvarima koje su najvažnije, stoga, kako i savjetujemo u našem CHICovniku, tjedan započinjem s tri glavna zadatka koja u tom tjednu trebam završiti i sva moja energija je primarno na njima.

Gledajmo to ovako – recimo da mjesec ima četiri tjedna. Ako se fokusirate da svaki tjedan uspješno završite tri prioriteta, tada ste u mjesecu završili 12 važnih zadataka. 

Rekla bih da je to dosta dobra brojka. 

 

 

Možete li nam otkriti svog omiljenog modnog dizajnera u BiH?

 

Nemoguće. (smijeh) 

Naime, svi oni su danas naši suradnici i zajednički svojim radom gradimo domaću modnu scenu. Zajedno iznalazimo načine kako prebroditi neke poteškoće s kojima se susrećemo i takve stvari nas povežu. Stoga, izdvojiti samo jednog od njih bi bilo uistinu nemoguće. 

 

Kako uz manji budžet napraviti „bum“ u marketingu neke kompanije ili predstavljanju nekog proizvoda?

 

Mislim da je ključno da vaš proizvod ili kompanija sa sobom nose emociju koju kupci tj. klijenti prepoznaju.

Emocija naravno mora biti iskrena, a takva će biti jedino ukoliko kreator proizvoda ili kompanije i njegov tim tu emociju žive. 

Uz to je bitno emociju prenijeti svojoj ciljanoj publici, jer ne očekujte veliki uspjeh ukoliko npr. prirodnu kozmetiku promovirate u mediju koji je primarno posvećen IT-ju i automobilima.   

 

Jeste li sanjali da ćete biti ovo što danas jeste? Ostvaruju li se Vaši poslovni snovi po planu i redu, kako ste ih i zamislili… nekada davno. 

 

Baš tako. Sanjala sam da ću biti ovo što danas jesam.

Danas bih rekla da me je stvarnost i nadmašila u sanjanju. 

Teško da za mene postoji bolji posao od ovog kojeg radim i kojeg sam predstavila kroz odgovore iznad, te bolji tim od ovog koji je okupljen oko MODAMO.info. 

Teško je pričati o MODAMO.info, a da ne spomenem našu urednicu Dijanu čija je strast prema ovom poslu još jedan veliki kotač koji pokreće svaku našu priču i to poslovno sanjanje čini još stvarnijim. 

 

 

Što radite kada „ne radite“? U čemu posebno uživate i koji su Vaši omiljeni „mali rituali“?

 

Imam jutarnji ritual kojeg se držim i zbog kojeg dan započinje mirno i opušteno, a to je jaka espresso kava uz crni kruh s medom. 

Trudim se da doručkujem na zraku, tako da ćete me u zoru najčešće naći na balkonu. (smijeh) 

Ako pak nisam na balkonu ili ispred računala, naći ćete me u kuhinji koja mi je omiljena prostorija u kući ili na kauču uz neku non-fiction knjigu. 

 

Vaša definicija menadžera?

 

Jasno je da svaki dobar menadžer treba imati određeni skup znanja i vještina da bi uspješno vodio odjel ili čitavu kompaniju. 

Taj set vještina naravno varira od polja industrije kojim se bavi, no ono što vjerujem čini vrhunskog menadžera, bez obzira čime se bavio, je mogućnost da jedan tim ili organizaciju motivira do te mjere da svi vjeruju u inspirativne ciljeve kompanije te ih zajedničkim radom žele i postići.

Rekla bih da su zaposlenici ogledalo menadžera. 

Video
CRNI PONEDJELJAK
Najveći pad jednogodišnjeg tržišta u povijesti (1987.)
DOKUMENTARNI SERIJAL
"OUR PLANET": Coming Spring 2019.
JIM KWIK
Zašto samo 1% ljudi uspijeva u onome što zamisli?