Nobel
KLUB MENADŽERA
VITOMIR TAFRA: Cjelovito poduzetničko obrazovanje treba uvesti već od vrtićke dobi
Objava: 25.5.2016 / 07:00
Prikaza: 1525
Autor: Manager.ba
VITOMIR TAFRA: Cjelovito poduzetničko obrazovanje treba uvesti već od vrtićke dobi
0

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Klub menadžera danas predstavlja Vitomira Tafru, predsjednika Upravnog vijeća Obrazovne grupe Zrinski Zagreb.

Vitomir Tafra je rođen 1955. godine u Zagrebu. Diplomirani je ekonomist te doktorand na Filozofskom fakultetu u Zagrebu (suvremeni kurikulum odgoja i obrazovanja). U zemlji i inozemstvu je završio veliki broj dodatnih edukacija iz područja ekonomije, poduzetništva, pedagogije, didaktike, metodike i dr. Radno iskustvo stjecao je u području ugostiteljstva, turizma, trgovine (unutrašnje i vanjske), proizvodnje, te u stvaranju i realizaciji programa cjeloživotnog obrazovanja za poduzetništvo.

Upoznajte nas sa Obrazovnom grupom Zrinski…

Prvu obrazovnu ustanovu, Privatnu gimnaziju i ekonomsku školu Katarina Zrinski osnovao sam 1997. godine. Ona je svojim postignućima postala Centar izvrsnosti obrazovanja za poduzetništvo. Cjeloživotnim obrazovanjem bavi se Pučko otvoreno učilište Petar Zrinski od 2003. godine. Kao rezultat razvoja i promišljanja u području obrazovanja za poduzetništvo, 2008. godine započela je sa radom Visoka škola za ekonomiju, poduzetništvo i upravljanje Nikola Šubić Zrinski. Inovacijski razvojni centar djeluje od 2011. godine. Ukupne aktivnosti na konceptualnom promišljanju cjelovitog i cjeloživotnog učenja za poduzetništvo, a temeljeno na nacionalnim i međunarodnim projektima, bile su nam usmjerenje za pokretanje Instituta za obrazovanje za poduzetništvo. Podržavajući vlastiti napredak, a i u namjeri za poticanjem drugih, pokrenuli smo i Međunarodnu konferenciju obrazovanja za poduzetništvo (ICEL). Ove godine, šesta konferencija po redu održava se u Zagrebu.

Obrazovna grupa Zrinski je zajednica ustanova koja objedinjava rad navedenih institucija i sinergijski djeluje u realizaciji zajednički utvrđenih ciljeva. Ukupno su stalno zaposlena 42 djelatnika sa 30-ak vanjskih suradnika.

Uglavnom, cijeli radni vijek ste u oblasti poduzetništva. Svakako je veoma zanimljiva i ona tema koja se tiče dječjeg poduzetništva, konkretno sajma istog. Koliko je bitno razvijati sposobnosti i učiti o poduzetništvu od malih nogu?

U posljednjih dvadeset godina bavim se razradom cjelovitog koncepta obrazovanja za poduzetništvo. Istraživanja koja sam proveo sa svojim suradnicima u svim razinama obrazovanja definitivno potvrđuju pretpostavku da je u stvaranju poduzetnog društva ključno što ranije započeti sa obrazovanjem za poduzetništvo. U vrtićkoj dobi, dijete već od tri godine sposobno je i spremno za prihvaćanje vrijednosti poduzetništva. Osnovnoškolci kroz rad učeničkih zadruga i drugih projekata uče i radeći razumijevaju ekonomske postulate.

Prezentacije učeničkih postignuća na sajmovima su prilika za razmjenu iskustava i usporedbu. To je važan čimbenik u motivaciji. Državno natjecanje u poduzetništvu osnovnih škola „Što hoću-mogu“ pokrenuli smo prije četiri godine, a natjecanje srednjoškolaca „Poslovni izazov“ postalo je izlučno natjecanje i za regionalno natjecanje. Također smo organizatori sajmova vježbovnih tvrtki i studentskih poduzeća.

Sve to potvrđuje iznesenu konstataciju da je nužno cjelovito obrazovanje za poduzetništvo uvesti već od vrtićke dobi.

Kakva su Vaša iskustva kroz rad sa mladima? Kakav je njihov potencijal?

Mladost je drugo ime za radoznalost a to je glavna odlika poduzetne osobe. Radost prenošenja iskustva i znanja mladima je izuzetno motivirajuća. Njihov potencijal stalno raste. Svaka generacija nosi svoju osobnost, ali je i po prethodnom znanju sve veća. To je jedan od razloga zašto svi mi koji, na bilo koji način, sudjelujemo u obrazovnom procesu i snosimo odgovornost za razvoj njihovih ukupnih potencijala.

Sve je popularnije i pokretanje različitih start-upova među mlađom populacijom. U kojoj mjeri njihova početna ideja opstaje i gdje najčešće pokleknu?

Iskušavanje vlastitih sposobnosti realizacije poduzetničke ideje kroz start-upove je izrazito pozitivan trend kod mladih. Uspješnost ovisi o okruženju u kojem se takvi poslovni subjekti razvijaju, kao i mnogim ekonomskim i neekonomskim faktorima. Ako se početna ideja pokaže nedovoljno artikulirana za opstanak i razvoj, tada i samo takvo iskustvo je izuzetno vrijedno u idućim odlikama da li krenuti u novi poslovni poduhvat ili ne. Problemi koji se u poslu zovu izazovi traže naš puni i stalni angažman u traženju najboljih rješenja. Svi oni koji nemaju strpljenja iz kojeg se rađa upornost, a temeljeno na jasno definiranom cilju i snažnom motivu, prije ili kasnije pokleknu.

Kako ocjenjujete poduzetništvo u svojoj i zemljama okruženja? Koje su mu prednosti i nedostatci?

Poduzetništvo se, na žalost, još uvijek smatra nečim društveno potrebnim ali nedostojnom aktivnošću. Temeljem te paradigme čitav društveni i gospodarski sustav generira neprimjerenu poduzetničku klimu i okružje. Najveći problem je nerazumijevanje procesa tranzicije kod donosioca odluka na nacionalnoj i lokalnoj razini. Poneka iznimka samo potvrđuje pravilo. Zemlje okruženja koje baštine isti razvojni put imaju također iste probleme, iako je intenzitet i poneki oblik drugačiji.

Sve češće je i samozapošljavanje. Koje su to najveće šanse, ali i zamke na koje poduzetnici trebaju paziti?

Samozapošljavanje je u većini slučajeva posljedica nužde. Šanse su mu, unatoč tome, izrazito velike. Područje usluga je prirodan okoliš za započinjanje samostalne poslovne aktivnosti. Ona može, s vremenom, prerasti u veće i uspješne poslovne subjekte. U svakom slučaju, svaki poduzetnik nužno mora imati pozornost na objektivnu procjenu vlastitih mogućnosti, kako financijskih tako i svih drugih koji su relevantni za njegov pokrenuti posao. Nedostatak šire slike poslovnih kretnji može biti jedna od značajnijih zamki u realizaciji uspjeha.

Kojoj poznatoj osobi iz svijeta poduzetništva se divite? Tko je Vaš uzor i čije knjige najradije čitate ali i preporučujete drugima?

Umjesto divljenja rado čitam biografije uspješnih ljudi iz različitih područja stvaralaštva, kako suvremenike tako i one iz bliže i daleke prošlosti. Izuzetno su poučne i zanimljive.

Priznanje „Stvaratelji za stoljeća“ za doprinos razvoju poduzetništva u Srednjoj i Jugoistočnoj Europi u 2015. godini (Regionalni summit „300 najboljih“, održan u ožujku 2016. u Dubrovniku)

Kako ispunjavate slobodno vrijeme?

Slobodno vrijeme ispunjavam boravkom u prirodi, plivanjem, plesom, čitanjem i meditacijom.

Imate li neostvarenih želja ili planova kada je u pitanju karijera?

Držim se pravila da svaki čovjek, a posebno poslovni čovjek treba imati planove koje realizira i cilj koji želi postići. Neostvareni planovi ili želje čovjeka mogu činiti nezadovoljnim iako je naoko uspješan. To je razlog da ih nemam.

Vaša definicija menadžera?

Osoba jakog karaktera, jasne percepcije, snalažljiva, visoko obrazovana te motivirana. 

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS