Nobel
INVESTICIJE
Projektom „Bicikliranje kroz povijest“ poboljšati turističku ponudu BiH i regije
Objava: 10.1.2017 / 13:33
Prikaza: 320
Autor: Manager.ba/Klix.ba
Projektom „Bicikliranje kroz povijest“ poboljšati turističku ponudu BiH i regije
0

Projekt "Bicikliranje kroz povijest", zamišljen kao uspostava biciklističkih staza duž nekadašnje uskotračne željezničke pruge između Mostara i Dubrovnika, dobio je nepodijeljene simpatije javnosti. Ideja je stvorena zajednički, s obje strane granice.Stvorile su je razvojne agencije REDAH i DUNEA, s ciljem očuvanja ove pruge kao povijesne baštine te razvijanja nove i atraktivne turističke ponude.

Uskotračna pruga, koja je spajala Konavle, Dubrovnik i Hercegovinu sa ostatkom Europe sagrađena je početkom 20. stoljeća. Prvi "Ćiro" prošao je ovom prugom 15. srpnja 1901. godine. Zbog tadašnjih prometnih uvjeta, mašina na parni pogon, uskotračna pruga izgrađena je s maksimalnim nagibom od 2,5 posto. Pruga od Mostara do Čapljine izgrađena je uz obalu rijeke Neretve, a od Čapljine do Konavala i Dubrovnika izgrađena je kroz prekrasne brdske predjele i uz rijeku Trebišnjice kroz Popovo polje te prolazi uglavnom kroz ruralna područja.

Sedamdesetih godina 20. stoljeća uskotračna pruga je napuštena i dio je zamijenjen prugom s normalnim kolosijekom. Linija Čapljina - Dubrovnik ukinuta je kao beskorisna 1. srpnja 1976. godine kada je prošao posljednji voz.

Nakon ukidanja željezničke pruge, a posebno nakon posljednjeg rata, broj stanovnika u ruralnim područjima duž nekadašnje željezničke pruge znatno je smanjen, što je rezultiralo zatvaranjem škola, ambulanti i drugih javnih službi, čineći život u ovom području vrlo teškim. Veliki prostor je gotovo u potpunosti napušten te je budućnost za kvalitetan život u ovim krajevima bila neizvjesna.

Kud je nekad išao voz, sad voze biciklisti

O pruzi i Ćiri nekad i sad razgovarali smo s Ivanom Juriljem, direktorom REDAH-a, regionalne razvojne agencije Hercegovine.

"Danas se ruta uglavnom koristi za cestovni promet, a pojedini dijelovi su potpuno napušteni i zapušteni. Međutim, duž ove trase ima puno prirodnog, povijesnog i kulturnog naslijeđa koje bi uz postojeće turističke atrakcije moglo biti iskorišteno kao atraktivna turistička ponuda. Uz Park prirode Hutovo Blato, pećinu Vjetrenicu, Manastir Zavalu, Popovo polje, Stari grad Dubrovnik i Konavosko polje ima 14 tunela i 9 mostova, od čega je jedan konstruiran prema nacrtima poznatog arhitekte Eiffela koji je dizajnirao poznati Eiffelov toranj u Parizu. Ukupna dužina željezničke pruge iznosi blizu 170 km", priča nam Jurilj.

Sve ove činjenice dale su ideju za revitalizaciju napuštene uskotračne "Ćirine" pruge kao biciklističke staze. U tom je kontekstu i opći cilj projekta doprinijeti integraciji privrede u pograničnim područjima Dubrovačko-neretvanske županije i Hercegovine kroz razvoj nove zajedničke turističke ponude.

"Ovim projektom željeli smo realizirati dva velika cilja: revitalizirati staru uskotračnu prugu 'Ćiro' između Mostara i Konavala uspostavljanjem biciklističke staze kao novog zajedničkog turističkog proizvoda s jasnim identitetom i imidžom. Realizacijom toga željeli smo povećati količinu i kvalitetu turističke ponude i turističkih usluga u pograničnom području Dubrovačko-neretvanske županije i u Hercegovini", kazao je Jurilj.

Projekt je financiran sredstvima Europske unije kroz Prekogranični program suradnje Hrvatska-Bosna i Hercegovina 2007-2013; IPA komponenta II – Prekogranična saradnja. Funkcionalni vodeći partner je Javno poduzeće "Vjetrenica-Popovo polje", a partneri su: REDAH, Općina Čapljina, Općina Ravno, Općina Neum, Turistička organizacija Grada Trebinja i Udruga "Hercegovina Bike" iz Bosne i Hercegovine te Općina Konavle, Turistička zajednica Konavala i Regionalna razvojna agencija Dubrovačko-neretvanske županije DUNEA iz Hrvatske.

Završetkom projekta, cijela trasa uskotračne pruge od Mostara do Konavala je stavljena u funkciju, odnosno, cijela je trasa obilježena prepoznatljivom signalizacijom te su infrastrukturno uređeni dijelovi koji su bili zapušteni, što uključuje i stavljanje u funkciju 14 mostova i 9 tunela, koji također predstavljaju jednu svojevrsnu atrakciju, te izgradnju odmorišta duž trase na atraktivnim lokacijama.

Pored infrastrukturnog opremanja trase, projekt je usmjeren i na izgradnju kapaciteta za pružanje turističkih usluga i promociju. U tom je kontekstu održan set obuka za potencijalne pružatelje turističkih usluga, podijeljeno je više od 100 bicikala pružateljima turističkih usluga koji će biti na raspolaganju za iznajmljivanje turistima te su organizirane četiri promotivne biciklijade na kojima je sudjelovalo nekoliko stotina biciklista. Snimljeni su atraktivni promotivni materijali koji će dalje služiti za promociju ove ponude putem društvenih mreža, sajmova, izložbi i događanja.

 

Biciklima povezali Dalmaciju i Hercegovinu, slijedi projekt i u Crnoj Gori

Jasno je da su turistički radnici s obje strane granice u svemu prepoznali sjajan novi proizvod.

"S obzirom na to da su i Hercegovina i Dubrovačka regija već prepoznatljive kao turističke destinacije, ovaj je projekt ponudio novi turistički proizvod s jasnim prekograničnim identitetom. Ova biciklistička trasa spaja dva različita prekogranična područja i kao takva će biti prepoznata kao jedinstvena turistička ponuda. Trasa povezuje veliki broj turističkih atrakcija iz obje regije (BiH i RH): Stari most u Mostaru (UNESCO), Stari grad Počitelj, pravoslavna crkva u Žitomisliću, Park prirode Hutovo Blato, rimske ruševine Mogorjelo u Čapljini, Špilja Vjetrenica (UNESCO uvjetni popis), pravoslavni manastir Zavala, krško Popovo polje, Stari grad Dubrovnik (UNESCO), krško Konavosko polje, vinarije, mostovi, tuneli, rijeke, polja... Ova trasa povezuje sve ove atrakciju u zajedničku i prepoznatljivu turističku ponudu", naglašava direktor Jurilj, ponosan na jedan zaista sjajan projekat.

S obzirom na to da je projekt tek završio, stvarni rezultati projekta će se osjetiti tek nakon jedne do dvije godine. Međutim, projekt je već sada rezultirao jakom promocijom, kako ove trase, tako i samih regija. Zahvaljujući brzom protoku informacija i društvenim mrežama, kao i aktivnoj i atraktivnoj promociji, ova biciklistička trasa je već privukla pažnju turističkih radnika, biciklista i medija, ne samo u regiji, već i na međunarodnom nivou. Tako su već određeni blogeri i novinari obišli trasu te najavljuju svoj dolazak kako bi iskusili svu draž i izazove ove trase koja spaja prelijepe prirodne i kulturne bisere Hercegovine, Konavala i Dubrovnika.

U planu je nastavak projekta kroz razvoj atraktivnih turističkih sadržaja i ponude na ovoj trasi te njena daljnja promocija, kao i širenje prema Crnoj Gori, uvezujući Herceg Novi i Nikšić. U tom je pogledu već prijavljen nastavak projekta 'ĆIRO II' na Trilateralni program prekogranične saradnje Hrvatska-BiH-Crna Gora, a planira se kandidiranje pojedinih segmenata razvoja ponude na temeljima ovog projekta i na druge programe i fondove.

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS