Nobel
LJUDSKI RESURSI
Otkrij mi sve tajne, reci sve što znaš
Objava: 31.8.2017 / 15:48
Prikaza: 283
Autor: Enisa Selmanović-Salkić
Otkrij mi sve tajne, reci sve što znaš
0

Gotovo svakodnevno smo u prilici da pravimo različite vrste izbora. Crno ili crveno, slatko ili slano, prvi ili drugi. Nekada je teško, nekada nam pomogne prirodna selekcija, nekada uživamo u biranju, a nekada samo čekamo da se sve što prije okonča.

Izbor svih izbora – koji je pravi za vas. Ne za romansu, nego za rad.

Nekoliko puta sam pisala o ispravnim i pogrešnim izborima, a koji su uglavnom bili uslovljeni dobrim ili lošim selekcijskim procesom. Pravila je milijun i sva tvrde da su baš ona ispravna. I da ćete sa primjenom baš tih pravila, koraka i mantri, izabrati pravog. Ma, izabrat će se sam.

Što je ipak, ispravno? Sve i ništa. Ali, što daje rezultat? Sve i ništa. To je to, sad vam je sve jasno. Kolumna ovdje završava, hvala na čitanju, dođite nam opet.

Vratimo se u realnost. Svako od vas je barem par puta bio uključen u selekcijski proces ili ga čak i vodio od početka do kraja. Pripremili ste se, pitali, istraživali, prosurfali internet uzduž i poprijeko. Možda vam je netko nešto i šapnuo. Pa završite jednu selekciju, zaposlite čovjeka za kojeg mislite da je bio najbolji. Pa on radi ili ne radi. Kako radi, bolje je da ne radi ništa. Unese nemir u tim. Puno je negativnih posljedica lošeg izbora za koji smo bili uvjereni da je pravi.

Što onda, raditi? Nekoliko je koraka koji su obvezni, ako mislite dobro sebi i svom biznisu.

Testiranje – testirajte sve. Sve. Ama baš sve relevantno za radno mjesto i traženi profil. Čitanje, pisanje, trčanje, plivanje na 100 metara, krvnu sliku. Sve.

Već vidim da vam je loše od same pomisli na more testova. Ne treba vam biti loše i ne treba biti u pitanju maratonsko testiranje.

Prioritetno želite provjeriti da li kandidat ima potrebna znanja i vještine koje su potrebne za obavljanje posla. To testirajte.

Dajte mu neki od svakodnevnih zadataka koji će se očekivati od njega. Neka uradi, pa prodiskutirajte. Saznajte zašto je to uradio tako kako je uradio.

Recite gdje je pogriješio i provjerite kako brani svoje greške. Zajedno analizirajte svaki korak koji je napravio u rješavanju zadatka.

Otkrit ćete jako, jako puno. I o njegovom karakteru i o nivou znanja s kojim raspolaže. Otkrit ćete i kako se ponaša kada je napadnut i loše ocijenjen. Možda ne do kraja, ali sigurno ćete znati koja će biti očekivana reakcija u realnim uvjetima. Što je već puno više nego što ste znali do sada.

Razgovarajte – o svemu. O životu, radnom mjestu, situaciji u državi, svijetu. Kretanjima tržišta. Omiljenoj kafani. Načinu opuštanja. Djeci koja ništa ne slušaju. Zimskim gumama.

Ako razgovor s kandidatom postavite na strogo formalan način, gdje s jedne strane stola sjedi on i preznojava se, a s druge strane vas troje koji ga streljate pogledom – nećete napraviti ništa.

Također, ako mu postavljate pitanja koja ste našli na internetu ili vam je neko šapnuo – opet, nećete napraviti ništa.

Ako radite nešto onako kako je netko drugi uradio, a ne onako kako odgovara vašem biznisu – opet nećete napraviti ništa.

Tipske forme vam mogu biti start, pomoći vam za dalje usmjeravanje, nikako alat koji ćete samo i jedino koristiti. A i to možete koristiti jednom ili dva puta, već treći put morate imati vlastitu formu ili set pitanja i tema o kojima želite razgovarati.

Atmosfera ne može i ne smije biti ona iz streljane, nego opuštena. Ne uz harmoniku i mezu, nego neopterećena teškim oblakom s ljutitim pogledima.

U opuštenoj, prijateljskoj atmosferi koja je oslobođena napetosti, ljudi se otvaraju i pričaju. Daju vam odgovore i na pitanja koja niste pitali, a sigurno vas je zanimalo.

Pa ćete saznati puno toga što je veoma bitno, a sigurno ne bi saznali na drugi način.

Odvojite i dovoljno vremena za razgovor sa svakim kandidatom. Ugasite telefon (znam, strašno), ne dozvolite da vas prekidaju na bilo koji način. Ne razgovarajte sa kandidatima kao da su na proizvodnoj traci.

Znam da nemate vremena, nema ga niko. Napravite ga. Potraga za novim kolegom je ozbiljan posao i tako mu pristupite.

U tom momentu, ništa drugo nije važno. Samo vi i kandidat. Romantično, zar ne?

Provjerite – profesionalni život koji je živio prije vas. Razgovarajte s relevantnim ljudima kod njegovih prethodnih poslodavaca.

Ne sa sekretaricom Hankom kojoj se nije sviđalo kako se oblači. Nije relevantan izvor informacija, nisu relevantne informacije.

Dobro bi bilo da razgovarate s njegovim ranijim šefom ili kolegom s kojim je usko surađivao. Ili sa nekim od poslovnih partnera, kupaca ili dobavljača s kojima je svakodnevno radio i komunicirao.

Relevantna informacija je: imao je odlične rezultate, prodavao je kao da sutra ne postoji, imao je autoritet kod kupaca, jako dobro prezentira, dobar analitičar, ukrao kamion robe, prebio kupca ili gosta, itd.

Nepotrebna informacija je: dobar čovjek, onako veseljak, super za druženje, ma uvijek je bio nekakav mrzovoljan, omiljeno auto mu je Golf itd.

Nepotrebne informacije su mišljenja – to vas ne zanima.

Potrebne i relevantne informacije su jasni i praktični primjeri koji ukazuju da li je sposoban za posao, da li je napravio neki problem i slično. Još ako se iste mogu potkrijepiti i materijalnim dokazima – savršeno!

Opet ponavljam, vrlo je važno od koga informacija dolazi i kakva je.

Riskirajte – nikada nećete biti sigurni 100%. Ako ste sigurni i 80%, to je već nešto. Testovi mogu biti odlični, razgovor sjajan, provjera fenomenalna, ali ipak ne znate kako će to izgledati kada on počne da radi.

Pa, riskirajte – zaposlite ga. Neka radi, pa ćete vidjeti i znati.

Ne morate odmah zaključiti ugovor na vrijeme „dok vas smrt ne rastavi“. Probni rad je majka uspjeha.

Tri mjeseca su više nego dovoljna da provjerite da li će se onih 80% pretvoriti u 100% ili još više. A, možda se i istopi na 40%, pa se rastanemo u suzama.

Da, možete i pogriješiti. Dozvoljeno je. Ljudski. Važno je da je greška bila lekcija. Još važnije je da ste munjevito reagirali i popravili situaciju.

Ako ste sve uradili kako je gore opisano, ako ste napravili sve kako je u interesu vašeg biznisa, kako odgovara vašoj organizacijskoj kulturi, onda ste vrlo vjerojatno i napravili pun pogodak.

Ako niste, vratite se na početak i pročitajte sve još jednom.

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS