Nobel
KLUB MENADŽERA
GORDAN ZOVKO: Pametan, 40 jezika, bogat, poznat...
Objava: 21.9.2016 / 07:00
Prikaza: 3844
Autor: Manager.ba
GORDAN ZOVKO: Pametan, 40 jezika, bogat, poznat...
0

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevnicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više. Klub menadžera danas predstavlja Gordana Zovku, vlasnika marketinške agencije Connect d.o.o. Mostar. 

Kao i svi dosadašnji članovi Kluba menadžera, predstavite nam se na početku intervjua. Tko je Gordan Zovko?

Vlasnik sam Agencije Connect koja se bavi grafičkim i web dizajnom te internet oglašavanjem. Vizualnim komunikacijama sam se počeo baviti prije dvadesetak godina počevši od fotografije, grafike pa do weba i oglašavanja. Volim svoj posao koji je jako kreativan. Da nisam ovo što jesam, volio bih biti kuhar. Kulinarstvo je najkreativniji posao na svijetu. Ja sam dobacio samo do konobara, prije svega ovoga. Više o meni pogledajte na mom LinkedIn profilu.

Specijalizirani ste i među prvima se počeli baviti digitalnim marketingom. Već nekoliko godina rukovodite marketinškom agencijom Connect koja uspješno djeluje na području Mostara, te bilježi veliki broj klijenata i izvan BiH. Koliko se korištenjem digitalnog marketinga "mali" mogu približiti "velikima".

Da, naši klijenti dolaze sa svih krajeva svijeta, to je danas moguće. Čak imam klijente koje nikada u životu nisam vidio i redovno surađujemo. Svijet je stvarno postao globalan. Vrijeme sastančenja po uredima je prošlost. Skype, Viber, Meseenger, Hangouts… to se danas koristi. Tako da je potpuno svejedno gdje vam je klijent, u Londonu ili Mostaru. Mali su dobili veliku priliku da se oglašavaju i budu pored velikih. Bez ikakvih problema vaš oglas na Internetu može biti pored Coca Cole i to za budžet od samo 1 eura dnevno. Zar to nije ogromna mogućnost danas? Prije samo desetak godina za to ste trebali potrošiti značajna sredstva da se pojavite pored velikih.

Kao i svako zanimanje, i Vaše iziskuje konstantno praćenje trendova, edukaciju i usavršavanje. Općenito, društvene mreže su u potpunosti promijenile sociološke navike. Kako je najbolje razumjeti digitalni marketing?

Pa to mogu reći u jednoj rečenici. Digitalni marketing nije besplatan ali nije ni skup i dostupan je svakome. Društvene mreže su povezale milijarde ljude. Dostupnost informacija je veća nego ikada. Međutim, to je dovelo i do nekih negativnih stvari. Velika je gužva u oglašavanju a primaoci poruke imaju memoriju zlatne ribice. Tako da je to proces koji zahtjeva da ste stalno online. Naravno, pratiti trendove i usavršavati se nije samo dio naše struke. I najobičniji poslovi zahtijevaju stalno usavršavanje i edukaciju.

Što klijentu donosi digitalni marketing?

Ne zaboravite da je svakom oglašavanju konačni cilj profit na ovaj ili na onaj način. Stoga možete pričati priče o digitalnom marketingu, ali on u konačnici mora donijeti korisnost. Često puta kažem da mi iz marketinga moramo dva puta napraviti zaradu. Jedanput moramo zaraditi od klijenta koji nas je angažirao, a drugi put moramo osmisliti način kako da taj naš klijent zaradi.

Online marketing je definitivno preuzeo dominantnu ulogu u odnosu na svaki drugi vid marketinga. Ljudi česti imaju stav da ako naprave dobar web site da će im kupci doći sami… Međutim, to nije sve… U čemu Vaši klijenti najčešće griješe i slijepo se drže nekih starih modela oglašavanja?

U pravu ste. Velika je gužva u oglašavanju. Ako dobijete na poklon pozornost od 30 sekundi za vaše proizvode ili usluge, uspjeli ste. Isto kao što sam zahvalan ako je netko čitajući ovaj interview došao do ovoga dijela a nije napustio ove stranice. Ljudi griješe najviše zbog neznanja. Malo tko griješi svjesno. Klijenti griješe najviše u shvaćanju samog procesa oglašavanja. Mnogi misle, ako odrade jednu kampanju da je to dovoljno i onda očekuju neku zaradu. To je proces koji stalno traje.

Kako nastaju logotipi u Vašoj „radionici“? Koliko traje proces za ideju i izradu jednog takvog…

Logotip uopće nije toliko važan. Važan je cjelokupan koncept nastupa na tržištu. Dakle, vaš logo može biti najobičniji naziv napravljen u Timesa ili Vedrana fontu, ali ako imate koncept i i cjelokupan vizualni identitet i osmišljen nastup na tržištu, moguće je da će te uspjeti. Npr. pogledajte kako izgleda logotip Sony. Ništa posebno, reći ćete. Ali ako ćemo pričati o cjelokupnom nastupu, onda je to nešto drugo. Dakle, to je ono što mi nudimo kao agencija. Cijeli jedan vizualni koncept za tržišno komuniciranje. I to je puno više od logotipa. Logo možete kupiti za 5 $ na internetu. Međutim, kako osmisliti da dobro prodajete to što nudite, e to je već pravi posao.

Vizualni identitet Vitalis - dom za starije, Sarajevo

Dugogodišnji ste suradnik tvrtke Nobel Corporation iz Mostara koja također ide u korak s novim, digitalnim medijima. Internet poslovanje, online marketing i prodaja, nešto su što nije strano ovoj tvrtki. Štoviše, ista stalno traga za novim kanalima prodaje.

Da, s vlasnikom spomenute tvrtke se poznajem cijeli život. On je jako puno ulagao u offline oglašavanje. Prije par godina smo se vozili iz Sarajeva s Branding konferencije i pitao sam ga da li bi se volio oglasiti na par stotina web portala. Rekao je da dođem sutra na sastanak i da bi volio čuti sve o tome. Od tada Nobel ulaže značajna sredstva u digitalno oglašavanje. Sudeći po tome, imaju i veliku korist od takvog načina oglašavanja.

Boris Bošnjak i Gordan Zovko, Branding konferencija Sarajevo

Što preporučujete svojim klijentima, koliko često raditi izmjene vizualnog identiteta web stranice, reklama i sl.?

Pa ako odbacimo vizualnu dopadljivost koja je ponekad diskutabilna i koja ne mora uvijek nužno biti pokretač promjena, ono što se mijenja je funkcionalnost proizvoda ili usluge. Web stranice koje ste pravili prije par godina danas su neupotrebljive na mobitelima. Naravno, konkurencija vam je uvijek za leđima i tjera vas na promjene. Često čujem fraze da ne treba ništa mijenjati dok ti klijenti ne kažu. Ako dođete do toga onda ste vi već propali. Vi morate razmišljati brže i bolje od klijenata i stalno nuditi nešto novo.

Smatrate li da i ne baš tako dobar proizvod može bolje „proći“ od nekog kvalitetnijeg, uz moćniju reklamu, te ljepši i moderniji vizualni identitet…

Može do onoga trenutka dok netko od kupaca ne dođe do svoga Facebook profila i podjeli lošu recenziju sa svojim prijateljima. Danas prodavati nešto iza čega ne stojite je vrlo opasno. Ne mora značiti da vi morate prodavati samo vrhunske proizvode. Vaša obaveza je biti iskren prema kupcima. Znate kako kažu, svaka roba ima svoga kupca. Međutim, ako niste zadovoljili očekivanu kvalitetu proizvoda onda ste u problemima.

Mnogo je danas „posuđenih“ pojmova i termina u digitalnom svijetu. Koliko isti mogu zbuniti i ograničiti budućeg klijenta?

Pa vidite. Vi možete sjediti s klijentom, biti pametan, gađati ga engleskim frazama i nadati se da će on, što manje zna vama više platiti, je pogrešna priča. Dakle, od cijele priče na kraju kada se podvuče crta, svatko se pita koliko sam ja od toga zaradio. Ako klijent ne zna odgovor na to pitanje, sva vaša pamet pada u vodu. Klijenta ne možete zbuniti i uvjeriti da je 2 više nego 5. Možda jednom, ali ne i više.

I kod nas je sve više prisutan „rad od kuće“. Koliko je takav način rada pouzdan i trajan u našim okolnostima i uvjetima poslovanja? Ili pak naši poslodavci više vjeruju zaposleniku koji osam sati sjedi u uredu tvrtke?

Apsolutno da danas postoje zanimanja koja se mogu raditi od kuće, iz kafića, restorana... Evo npr. vaša novinarska profesija. Vaš posao i jeste biti na terenu i donositi vijesti. Sa tabletima i mobitelom to vrlo efikasno možete obavljati. Redakcija vam i ne treba kao ni neki skupi uredi. Za sastanke možete koristiti iznajmljene prostore po potrebi. Međutim, to od ljudi zahtijeva i jednu samodisciplinu. Ljudi se u takvim okolnostima brzo opuste i nisu produktivni. Nije ni to za svakoga.

Također, čitatelji našeg portala imali su se prilike upoznati i sa tekstovima iz Vaše „radinosti“ na temu digitalnog marketinga. Svaki od njih je zapravo Vaše stvarno, doživljeno iskustvo.

Upravo tako. Teoretisanja imate jako mnogo. Od Wikipedije pa nadalje. Ja sam htio s ljudima podijeliti svoja iskustva i nekako ih nagovoriti da promjene matricu razmišljanja. Jer skoro da je sve izmišljeno. Živimo u vremenu kada to trebate znati koristiti. Ni dostupnost znanju nije više problem. Dakle sve je do vas. Imate dvije mogućnosti, ili ćete trošiti svoj novac na agencije ili ćete trošiti svoje vrijeme pa ćete se vi sami oglašavati. Procijenite što vam se više isplati.

Što je najteže u postavljanju komunikacijskih strategija i kampanja?

Pa ponekad su i banalne stvari najteže. Vrlo je važno klijenta prvo upoznati sa svim mogućnostima koje digitalni marketing pruža. Prvo je pitanje šta se želi postići kampanjom? U menadžmentu je najgora stvar koja vam se može desiti da točno odgovorite na pogrešna pitanja. Dakle, vrlo je važno postaviti prava pitanja, što se želi napraviti, kako i šta mjeriti. Svaka kampanja je priča za sebe. Nemamo neku matricu po kojoj radimo.

Godišnja izložba Udruženja grafičkih dizjnera BiH (predstavljena ambalaža rađena za Suton d.o.o., Široki Brijeg)

Po Vašem mišljenju, tko od poznatih osoba sa domaće estrade, tzv. celebrityja, radi najbolji marketing?

Pa oni koji traju 20, 30 i više godina. To je brend. To je ta nematerijalna vrijednost. Bez obzira na svu tehnologiju i karakter potrošačkog društva, neke vrijednosti će se i dalje cijeniti. Banalno zvuči, ali nikada nije ni bilo lakše biti uspješan. Sa malo stvari možete biti ispred ostalih.

Da ste brend, koji biste bili i zašto?

Bio bih Google. Pametan, govorio 40 jezika, poznat, pitali bi me za sve što ne znaju, zapošljavao bih mnogo ljudi,... i naravno, bio bih bogat. Ostavio bih svijetu iza sebe nešto što je unaprijedilo ovu civilizaciju.

Na što ste najviše ponosni u svom poslu?

Najviše sam ponosan na svoje klijente i prijatelje koje imam. Hvala im. Njihov uspjeh je i moj uspjeh. I naravno, mojoj supruzi koja me uvijek podržava u svemu ovome.

Vaša definicija menadžera?

Za početak riješiti se ega, a onda ljude motivirajte da rade dobro i predano.
Najteže je ljude inspirirati u poslu i stvoriti ambijent da vas poštuju. Graditi autoritet zasnovan na strahu i moći kako ih možete otpustiti, stvara jednu ekipu očajnika i u takvom ambijentu nema napretka. Po nekim istraživanjima, plaća je tek na osmom mjestu po važnosti. Na prvom mjestu je ljudima važno koliko menadžment cijeni ono što rade i koliko poštujete svoje suradnike. Jednostavno zvuči ali je jako teško doći do toga. Malo sam takvih menadžera upoznao. I ja još mnoge stvari trebam naučiti.

Kakvi su Vaši planovi za budućnost?

Namjeravam pokrenuti jednu školu Digitalnog marketinga. Trenutno smo u pregovorima s nekim partnerima. Zanimanje je veliko. Mnoge stvari ne možete naučiti u formalnom obrazovanju. Naše znanje je ogromno i želimo ga podijeliti s drugima. Svi koji su zainteresirani mogu nam se javiti za više informacija.

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS