Nobel
KLUB MENADŽERA
EDIN JABANDŽIĆ: Bh. privrednicima je potreban pobjednički mentalitet
Objava: 21.6.2017 / 08:53
Prikaza: 8069
Autor: Manager.ba
EDIN JABANDŽIĆ: Bh. privrednicima je potreban pobjednički mentalitet
0

U sklopu projekta Klub menadžera predstavljamo vodeće ljude iz svijeta poduzetništva kao i stručnjake iz raznih oblasti koji našu svakodnevicu čine boljom i zanimljivijom. U državi i regiji, koja se nalazi na dnu europskih i svjetskih ljestvica, kada su u pitanju ekonomija i uvjeti poslovanja, razmjena pozitivnih priča i iskustava nam je svima izuzetno potrebna. Sigurni smo da ćete se iznenaditi koliko uspješnih ljudi živi oko nas. Neke od tih osoba poznajete, za neke niste nikada čuli. Možda vas nečija priča ili odgovor potakne da pokušate napraviti nešto slično ili više.

Gost Kluba menadžera je Edin Jabandžić, predsjednik Udruženja privrednika "Biznis Centar" Jelah-Tešanj.

Edin Jabandžić rođen je 19. rujna 1985. godine u Tešnju, gdje je završio osnovnu te srednju Ekonomsku školu. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu.

Profesionalni radni angažman obavljao je u obiteljskoj firmi Madi, i to prvobitno kao zaposlenik klaonice, zatim službe kooperacije, potom kao direktor proizvodnje, a posljednju godinu dana obnaša poziciju izvršnog direktora firme Madi. Kako je firma Madi rasla i razvijala se, tako je i Edin prolazio sve faze u formiranju službi, što je, kako kaže, jedna velika prednost za obavljanje trenutnih radnih zadataka.

Pored profesionalnog angažmana uvijek je bio i društveno angažiran kroz razna udruženja građana, kako sportska tako i ona za zaštitu sitnih životinja, a od početka 2017. godine obnaša poziciju predsjednika Udruženja privrednika "Biznis Centar" Jelah - Tešanj.

Gospodine Jabandžiću, Sajam privrede Tešanj je završen prije mjesec dana. Kao predsjednik Udruženja privrednika „Biznis Centar“ Jelah-Tešanj koje je bilo organizator sajma, kakvi su Vaši utisci?

Utisci sa posljednjeg održanog sajma su i više nego pozitivni. Razlozi za to leže u činjenici da smo imali najveći broj sudionika do sada, a bilo ih je oko dvije stotine. Potpisali smo nekoliko ugovora o suradnji s vrlo značajnim organizacijama i institucijama, koje će garantirati dalji razvoj i unaprjeđenje tešanjske privrede. Sajam su posjetile jako utjecajne i osobe s autoritetom iz reda privrede, politike, kako iz BiH tako i sa međunarodne scene. Sajam je medijski ispraćen u svim krajevima BiH. Zemlja partner je bila SR Njemačka –što je najbolji pokazatelj koliko smo daleko organizacijski došli.

Je li došlo do ostvarivanja nekih konkretnih poslovnih suradnji među kompanijama?

Svi sudionici ovogodišnjeg sajma složni su u činjenici da su ostvareni mnogobrojni poslovni kontakti i razmijenjena pozitivna iskustva, a veliki broj njih bit će pretočen u uspješnu poslovnu suradnju. Teško je danas očekivati da ćemo na sajmovima vidjeti nešto novo po pitanju proizvoda, inovacija i sl., jer nam moderne tehnologije omogućavaju da sve to pratimo svakodnevno. Poenta tešanjskog sajma je da prenesemo pozitivan ambijent i na druge sredine, i to je naša glavna namjera. Što se samog Udruženja privrednika tiče potpisali smo značajne ugovore o suradnji s Ekonomskim fakultetom u Sarajevu i JP BH Pošta. Ovo je pokazatelj što mi kao udruženje želimo - kvalitetne i obrazovane kadrove koji će pomoći u rukovođenju našim firmama.

Uspjeh tešanjskih privrednika nikoga ne ostavlja ravnodušnim, pa je tako predstavnica zemlje partnera sajma – Njemačke, kazala da poslovna izvrsnost Tešnja, nije uobičajena ni u Europi. Kakva je dosadašnja suradnja tešanjskih i njemačkih privrednika, te hoće li nakon zadnjeg sajma doći do unaprjeđenja suradnje i u kojim područjima?

Njemačka je zemlja u koju firme iz Tešnja financijski najviše izvezu svojih proizvoda, to je dovoljan pokazatelj koliko nama znači prisustvo njemačke ambasadorice na ovogodišnjem sajmu, njene ekselencije Christiane Hohmann. Firme iz Tešnja su i u prijeratnom periodu ostvarivale poslovnu suradnju s firmama iz ove zemlje, i možda je i to jedan od glavnih razloga zbog čega je privreda Tešnja danas razvijena, jer smo radeći s njima učili od najboljih po pitanju kvalitete, standarda, discipline, odgovornosti... Svakako da poslije ovogodišnjeg sajma očekujemo poboljšanje suradnje, jer znamo da je i ambasadorica otišla zadovoljna iz Tešnja.

Kakvi su poslovni rezultati privrednika Tešnja ostvareni u proteklom periodu? Spomenuli ste izvoz u Njemačku, koliki je ostvareni izvoz tešanjskih kompanija?

Privredni subjekti iz Tešnja u ovom momentu izvoze u oko 65 zemalja svijeta svoje proizvode, a ukupni promet istih u 2015. godini bio je oko 1,5 milijardi KM, te je ostvaren izvoz od oko 350 milijuna KM. Tržište BiH je jako važno za sve članice, ali smo svi svjesni da je izvoz garant daljeg razvoja naših privrednih subjekata i okosnica jačanja BiH.

Koliko je danas registriranih firmi u Tešnju i možete li izdvojiti najuspješnije?

U Tešnju danas ima registrirano oko 2 200 privrednih subjekata, od onih najmanjih s nekoliko zaposlenika do onih koji su lideri u regiji u svojim djelatnostima, te koji zapošljavaju nekoliko stotina ili čak i tisuća radnika. Pored firme Madi u kojoj ja radim, a koja je lider u proizvodnji i preradi pilećeg mesa u BiH sa zaokruženim cijelim lancem proizvodnje, svakako da se tu izdvajaju i kompanije Hifa Group, As Group, Man Hummel – te mnogobrojne druge kompanije koje su jako perspektivne i za nas važne.

Kakav je omjer zaposlenih i nezaposlenih u Tešnju? Suočavate li se s nedostatkom radne snage i stručnog kadra?

Na području općine Tešanj se od perioda 1991. godine do danas gotovo udvostručio broj uposlenih i to sa 6 000 na 11.500 zaposlenih kolika je ta cifra danas. Ovakav ubrzan razvoj privrede sigurno zahtjeva i angažman velikog broja kvalitetnih kadrova i uposlenika i mi iz udruženja potenciramo da bi ljudski resursi mogli biti dugoročni problem daljeg razvoja naše privrede. Međutim imamo i druge pokazatelje koji nam kažu da se u Tešnju nastanjuju osobe iz raznih krajeva BiH i to s kompletnim svojim obiteljima i sigurno je da će ljudi uvijek dolaziti u krajeve gdje mogu osigurati egzistenciju.

Sajam privrede u Tešnju predstavlja mjesto na kojem se može vidjeti najbolje što privredni ambijent naše zemlje ima. Koji su to sektori u kojima BiH ima potencijale za razvoj privrede?

Definitivno je Tešanj primjer najboljeg privrednog ambijenta, iz razloga što ovdje imamo razvijen realni sektor, koji je dugovječan i opstojan. Naša zemlja je bogata raznim potencijalima, koji nažalost nisu na pravi način iskorišteni. Prehrambena industrija s kvalitetnim i brendiranim finalnim proizvodima ali uključujući primarnu poljoprivrednu proizvodnju mora biti važan faktor razvoja privrede. Isto tako proizvodnja energije i drvoprerađivački sektor su oblasti na koji treba temeljiti razvoj.

Kako vidite dalji razvoj tešanjske privrede?

Mi u Tešnju često kažemo da je ovo samo dio onoga što će naša privreda u budućnosti ponuditi. Zbog čega smatram da je to tako, leži u činjenici da mi već imamo drugu generaciju unutar pojedinih obiteljskih firmi koje su preuzele upravljačku strukturu i dobro obavljaju svoje uloge. Zamislite koja je naša prednost kada imamo firme koje već predstavljaju ozbiljne brendove na tržištu, za razliku od prve generacije koja je započinjala iz malih radnji, s nekoliko radnika. Praktično su imali samo želju za uspjehom. S druge strane to je i dodatni teret i obveza očuvati i unaprjeđivati nešto. Međutim, koristeći moderne upravljačke alate, zapošljavajući kvalitetne kadrove, brendiranjem i marketingom, odgovorno tvrdim da ćemo mi u budućnosti poboljšavati poslovne uspjehe. U Tešnju je napravljen ambijent kod mladih ljudi da žele biti dio ove uspješne priče, te da imaju pobjednički mentalitet koji je prijeko potreban svima u ovoj regiji.

Tešanj je dokaz da bh. privreda ima perspektivu, a Udruženje privrednika „Biznis Centar“ Jelah-Tešanj da je udruženim snagama privrednika moguć uspjeh. Što je prepreka za ostatak naše zemlje, za druge privrednike?

Jako je teško na ovo pitanje dati adekvatan odgovor, ali mi iz ove perspektive smo spremni podijeliti naša iskustva koja su nas dovela u situaciju da smo uspješna poslovna sredina. Na svu sreću nismo mi i jedini jer imamo još mnoštvo svijetlih primjera u BiH poput Gračanice, Gradačca, Dervente, Goražda i nekih drugih. Mi i ove sredine moraju dijeliti što više vlastita iskustva, kako bi tu pozitivnu energiju i ambijent prenosili i drugima.

Koje su trenutne aktivnosti Vašeg Udruženja?

Poslije završetka organizacije sajma udruženje je organiziralo tradicionalni iftar za naše članice i mnogobrojne goste, i to je također bila prilika gdje smo se ponovo susreli, razmijenili iskustva i uspostavili nove kontakte. Do kraja godine ćemo potpisati još nekoliko sporazuma o suradnji s određenim značajnim institucijama, i o tome će javnost biti obaviještena. Isto tako plan nam je organizirati i nekoliko panel diskusija, s aktualnim temama gdje bi uključili respektabilne paneliste.

Jesu li već počele pripreme za 14. Sajam privrede Tešanj, što pripremate za narednu godinu?

Analizirajući sajam koji je nedavno održan i bilježeći stvari za koje smatramo da ih treba poboljšati već naredne godine smatramo da smo na određen način počeli pripreme. Međutim klasične organizacijske, one u kojima će biti poznate krucijalne stvari slijede nam u drugom dijelu kalendarske godine. Svakako ćemo se truditi da o tome izvještavamo javnost, a naše opredjeljenje je da svaki naredni sajam bude veći, bolje organiziran i uspješniji, tako da motiva ne manjka.

Ima li već naznaka tko će biti zemlja partner?

Kada vam SR Njemačka bude partner kao što je to bilo ove godine, onda ste svakako postavili jako visoko ljestvicu. U ovom trenutku nemamo dogovor ni sa jednom zemljom, ali sigurno će to biti zemlja za koji je ovaj kraj u privrednom smislu puno vezan.

I sami ste privrednik, što je Vaša vodilja u radu?

Ljudski potencijal može napraviti mnogo više uspjeha nego što pojedinci mogu i zamisliti. Sportski rečeno sklopiti kvalitetan tim koji će biti jasno opredijeljen na rezultat kroz sinergijsko djelovanje i rad moja je poslovna vodilja. Iskreno vjerujem da su ljudi najveća vrijednost svake organizacije i to je moja vodilja u radu.

Kako provodite svoje slobodno vrijeme, tko je Edin Jabandžić privatno?

Edin Jabandžić je prije svega obiteljski čovjek, otac dva dragulja Mahira i Bakira i suprug njihove majke Eme, koja sa njima nosi veliki teret mog odsustva, putovanja, posla. Edin je sin Ishaka i Minke koji su vlasnici firme Madi, a naizgled kada ih susretnete izvan poslovnih okvira ni po čemu to ne možete zaključiti i to je njihova najveća vrlina što gaje i baštine onaj stari bosanski duh života. Stariji brat Maid je također uključen u biznis i obnaša vrla važnu ulogu u firmi. Često se družimo i vrijeme provodimo zajedno upravo kod naših roditelja. Strastveni sam ljubitelj sitnih životinja, prvenstveno ukrasnih golubova, i opet ću koristiti sportski žargon da je to za mene najvažnija sporedna stvar na svijetu. Bio sam dva mandata predsjednik Saveza za zaštitu sitnih životinja BiH, aktualni sam europski sudija za golubove... Volim druženja i često se družim s najboljim prijateljima, svojim prvim suradnicima iz raznih organizacija.

Koja je Vaša definicija uspješnog menadžera?

Koliko si u stanju da “proizvedeš“ novih uspješnih menadžera u svom timu, koji će preuzeti obaveze i poslove koje si ti radio, a ti se izdigneš iznad toga i preuzmeš nove poslove koje garantiraju napredak organizacije, toliko si uspješan menadžer. Ljudi su po prirodi skloni da misle da ništa ne može funkcionirati bez njih, naročito ukoliko su nešto stvarali, organizirali i pravili. Bitno je razumnom čovjeku dati mogućnost i pozitivan vjetar u leđa i on će sigurno u svaku organizaciju da unese nove ideje, proširi vidike i donese bolje promjene. Isto tako treba napraviti procjenu kada je vrijeme za to, jer često možemo izgubiti kvalitetnog čovjeka koji nije u stanju da podnese pritisak i odgovornost i često iz najbolje namjere dođete u nezavidnu situaciju.

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS