Nobel
MARKER.HR
Eci, peci, pec... Kategorija proizvoda ili filter? Pravilno organizirajte web shop!
Objava: 8.2.2017 / 08:53
Prikaza: 702
Autor: Manager.ba/Marker.hr
Eci, peci, pec... Kategorija proizvoda ili filter? Pravilno organizirajte web shop!
0

Jeste li znali da će većina nas prije pojesti krišku sira s rupicama, nego onog bez rupica?

Stvar je u percepciji. Rupice su nekako primamljivije i ljepše.

Svi znamo da se proizvodi uspješnije prodaju na lijepim, funkcionalnim web shopovima kakve mi u Markeru radimo (malo se hvalimo).

No, iako na ušminkanom web shopu uz svaki proizvod stoje i kvalitetne fotografije nemojte misliti da ste primili "Boga za bradu". Još ste uvijek na pokusnom roku kod potencijalnih kupaca jer se oni u bilo kojem trenutku mogu zbuniti i otići.

Kada kupci posjete vaš web shop, postoji velika šansa da su u potrazi za nečim posebnim. Bilo da se radi o žutoj kabanici ili biciklističkim rukavicama L veličine, ako ih posjetitelji na web shopu ne mogu lako pronaći, neće im biti problem reći vam pa-pa!

U stvari će 55 posto online posjetitelja potrošiti manje od 15 sekundi na pojedinim stranicama što znači da im brzinom munje morate dati ono što traže.

To ne znači da bi jedna web stranica trebala funkcionirati kao tipičan buvljak - sve na jednom mjestu. Da posjetiteljima odmah pokažete cijelu raskoš, a oni nek je zgrabe i kupe.

Ne ide to tako.

Previše izbora, previše fotografija i organizacija proizvoda koju samo vi razumijete previše će opteretiti moždane vijuge kupaca.

Jednostavno rečeno, ne želite da loše korisničko iskustvo ubije vašu prodaju.

Najveći problem kod kategorizacije (grupiranja) proizvoda - predetaljna organizacija

U ERP sustavu je kategorizacija proizvoda znana pod imenom grupiranje proizvoda, pa se nemojte dati zbuniti. Ova dva pojma su potpuna ista.
Iako je kategorizacija proizvoda poprilično jednostavna tematika, trgovci (osobito novi) često odu u sasvim krivom smjeru.

Umjesto da organiziraju ponudu prema kupcu, oni je organiziraju iz svoje perspektive. Možda će čak i kopirati organizaciju kakvu imaju u skladištu.

Ako njima funkcionira, funkcionirat će svima.

Idemo uzeti primjer male trgovine s odjećom.

Glavna kategorizacija proizvoda će vjerojatno ići prema spolu (muškom i ženskom) koji će imati svoje potkategorije kao što su majice, hlače i ostali modni dodaci. Majice će se dalje dijeliti na dugi rukav, kratki rukav, itd.

Budući da je u pitanju nova trgovina, u ponudi imaju samo 15 muških majica. Na prvu njihova kategorizacija ima smisla. Online posjetitelj mora prijeći kratki put kako bi došao do majica dugih rukava (3 klika: Muškarci - Majice - Dugi rukav - Popis majica).

Ono što će se najvjerojatnije u ovom scenariju dogoditi je da kupac u potkategoriji dugih rukava vidi samo jedan proizvod. A kupca će još više frustrirati to što će u potkategoriji kratkih rukava naći - NIŠTA!

Prazno! Nula bodova.

Kategorizacija vs. filteri

Iako je poželjno biti organiziran, predetaljna, tj. prerazgranata organizacija vodi do pravog džumbusa na web shopu.

Em gurate posjetitelje prema preuskom izboru proizvoda, em će neki posjetitelji preskočiti cijelu grupu proizvoda u kojoj se nalazi veći izbor sličnih proizvoda.

Predetaljna kategorizacija najčešće se događa iz dva razloga:

1. Ponudu ste rascjepkali na previše malih sekcija, a nemate dovoljno veliku ponudu proizvoda kako bi ih sve popunili.

2. Kategorizacija i filtriranje su za vas sinonimi.

Filteri i kategorije često se miješaju jer:

rade na sličan način,
često su prikazani jedan do drugog i
kupcu se čine iste, a tehnički su različite.

No, filteri i kategorizacije ne rade na jednak način.

Da bi vaš web shop funkcionirao kako treba, bitno je znati razliku između ta dva pojma.

Kategorije

Kategorije stvaraju hijerarhiju web shopa i kataloga proizvoda. Online posjetitelji u isto vrijeme mogu odabrati samo jednu kategoriju ili potkategoriju.

Uzmimo primjer web shop Keindl sporta.

U kategoriji Odjeća možemo odabrati kacige ili rukavice za bicikl. Znači ili-ili. Ne možemo istovremeno gledati i kacige i rukavice.

Uobičajeno će zasebne potkategorije kao što su Štitnici, Čarape, Cipele, Kacige i Rukavice imati svoju jedinstvenu stranicu i set filtera specifičnih za određenu potkategoriju i kategoriju.

Na primjer, rukavice za bicikle imaju svoju stranicu i možemo ih filtrirati prema vrsti (kratki prsti, dugi prsti), namjeni (muške, ženske, dječje), godišnjem dobu, cijeni i brendu.

Kacige ćemo filtrirati prema namjeni (u ovom slučaju prema vrsti vožnje - MTB, cesta, Trekking), prema cijeni i brendu. U ovom slučaju nema filtriranja prema godišnjem dobu jer nitko ne bira kacigu prema vremenu već prema specifičnim potrebama u vožnji.

Drugim riječima, stvaranjem kategorija organiziramo istu vrstu proizvoda (samo rukavice, samo kacige, samo čarape) na određenoj stranici. Prema potrebi, online posjetitelji te proizvode mogu detaljnije organizirati zahvaljujući pridodanim filterima (veličina, boja, brend, vrsta, materijal...).

To je razlog zašto kategorije moraju stajati zasebno, tj. zašto se rukavice i kacige ne mogu gledati na istoj stranici.

Filteri

S druge strane filteri su alati za podešavanje pregleda i sužavanje popisa proizvoda unutar jedne kategorije ili unutar rezultata pretraživanja na web shopu.

Za razliku od kategorija, vrijednosti filtera se mogu kombinirati s drugim vrijednostima filtera, a svaki filter će dodatno suziti izbor proizvoda.

Na primjer unutar asortimana MTB bicikala imamo filtere prema visini rame, spolu, cijeni i brendu.

Odabrali smo više filtera čime smo dodatno suzili izbor bicikala. Sada vidimo sve muške MTB bicikle brenda Cube i Ideal, s ramom od 27,5” i u cjenovnom rangu od 15.000 do 29.999 kn.

Kada kategorizirati, a kada filtrirati proizvode?

Proizvode najčešće filtriramo prema atributima čija je funkcija, kao što im ime kaže, upravo opisati određeni proizvod.

Na primjer:

Bijeli, plastični, plitki, tanjur promjera 23 cm.

Iako je poprilično jasno koje značajke pojedinih proizvoda bi trebale imati ulogu filtera, ipak se dogodi da je neke skupine proizvoda teško ispravno klasificirati.
Trebaju li imati svoju kategoriju ili su oni zapravo dio filtriranja?

U ovom slučaju pomoći će vam mali testić po imenu test zajedničkih atributa svih proizvoda. Iako zvuči komplicirano, stvarno nije.

Ako u istoj skupini proizvoda, različite vrste proizvoda dijele iste atribute tada te vrste proizvoda obično spadaju pod filtere.

Bilo da pretvarate određenu vrstu proizvoda u kategoriju ili filter, od njih morate dobiti određenu korist. Ako u istoj skupini proizvoda, različite vrste proizvoda dijele iste atribute tada te vrste proizvoda obično spadaju pod filtere.

U drugu ruku, ako različite vrste proizvoda iste skupine proizvoda imaju jedinstvene grupe atributa trebali bi razmisliti da ih pretvorite u zasebne kategorije. Tako će svaka vrsta proizvoda imati svoje jedinstvene mogućnosti filtriranja unutar njih.

Komplicirano?

Evo nekoliko primjera:

1. Organizacija vreća za spavanje

Vreće za spavanje bilo kojeg oblika (pravokutna ili mumija) imat će atribute kao što su:

-veličina,
-materijal,
-punjenje,
-za ljeto, za zimu...

2. Kategorizacija fotoaparata

Podjela fotoaparata na vodootporne, za zabavu, profesionalnu upotrebu ili s touch screen ekranom zapravo nema smisla.

No, vratimo se jednu razinu iznad gdje podjela fotoaparata na DSLR, kompaktne i fotoaparate bez zrcala već ima smisla.

Pogledajte kako je Cannon kategorizirao fotoaparate:

Iako svaka kategorija, tj. vrsta fotoaparata ima gotovo iste značajke (vrsta senzora, ISO osjetljivost, rezolucija... ), ti fotoaparati su proizvod sami za sebe.

Razlikuju se po načinu rada i po dodatnoj opremi koja ide uz njih.
Iz tog razloga DSLR, kompaktni i fotoaparati bez zrcala zavređuju imati svoju stranicu i zasebnu mogućnost filtriranja pripadajućih vrsta fotoaparata.

3. Kategorizacija namještaja

Ako gledamo namještaj za dnevni boravak, sofe imaju nekoliko atributa koje fotelje neće imati.

Na primjer:

-dvosjed, trosjed
-ima li mogućnost razvlačenja,
-od koliko komada (parcela) se sastoji i slično.

Jedna obična fotelja ne treba sve ove atribute, pa je logično da sofa i fotelja budu u kategoriji same za sebe.

Isto tako, ako se usredotočimo na kategoriju Sofe, vidimo da njezina daljnja podjela na dvosjed i trosjed nemaju smisla jer one dijele iste atribute (npr. materijal, boja, dimenzije...).

Umjesto da kategoriju Sofe podijelimo na potkategorije dvosjedi i trosjedi, trebali bi ih uvrstiti pod filtere.

Ova metoda pomoći će vam u lakšoj organizaciji proizvoda, no nikada je se nemojte slijepo držati. Ako ste ovom metodom spali na 5-10 proizvoda u jednoj kategoriji to može biti znak da ste ipak pretjerali s razgranatošću proizvoda.

Jednostavna organizacija proizvoda - slijedite pravilo od 3

Pametna organizacija proizvoda ne utječe samo na online posjetitelje. Ona se odražava i uspješnost Googleovog indeksiranja vašeg web shopa.

Naime, Google će teže uočiti stranicu duboko zakopanu unutar web shopa tj. teže vidi URL adrese duge kao kobasica.

S raznolikim asortimanom proizvoda koji dolaze u raznim bojama, veličinama, robnim markama i cijenama trebate znati gdje povući granicu. Gdje reći organizaciji proizvoda STOP!

Opće je pravilo organizirati proizvode tako da do samog proizvoda možemo doći u najviše tri koraka, tj. kategorizacija se grana na tri razine:

-glavnu kategoriju - 1. razina,
-potkategoriju - 2. razina,
-potkategoriju potkategorije - 3. razina,
-katalog proizvoda.

To je ekstreman slučaj i koristi se za one proizvode koji stvarno zahtijevaju ovakvu razgranatost. U idealnom slučaju bi kupac do samog proizvoda trebao doći nakon jednog do dva koraka.

Idemo kategorizirati kremu za suhu kožu lica:

-Kozmetika > Njega lica > Suha koža: www.web-shop.hr/proizvodi/kozmetika/njega-lica/suha-koza/.

-Url adresa za xyz kremu bila bi: www.web-shop.hr/proizvodi/kozmetika/njega-lica/suha-koza/xyz-krema

Ako želite biti u dobrom odnosu s Googleom, vaše URL adrese ne bi smjele biti dulje od 115 znakova što uključuje i stranice s proizvodima. Iz tog razloga, mi u Markeru imamo običaj kratiti URL adrese. Pogledajte primjer trgovine obućom Modeline.

Na početnoj smo stranici i želimo doći do ženskih cipela. Idemo na Žene > cipele.

Odabirom na potkategoriju cipele prikažu nam se sve cipele. URL adresa stranice s cipelama je https://modeline.hr/proizvodi/zene/obuca/cipele/.

Želimo li vidjeti detaljan opis za s.Oliver cipelu, logično je da će URL adresa stranice biti: https://modeline.hr/proizvodi/zene/obuca/cipele/soliver-zenska-cipela-navy-proizvod-48983/.

Ovo je već poduža URL adresa, pa iz tog razloga u Markeru unutar programskog koda kratimo URL adrese. Ona sada izgleda ovako: https://modeline.hr/soliver-zenska-cipela-navy-proizvod-48983/ .

Kratko, jasno i čitko.

Ova URL adresa je i bolja opcija za SEO optimizaciju jer se prve riječi u URL adresi smatraju važnijima nego one na kraju. Znači umjesto pojmova proizvodi i žene, na najvažnije mjesto smo stavili brend s.Oliver i ženska cipela.

Ljudi vole online shopping jer je brz, jednostavan i ne moraju čekati u redu kod blagajne. Dakle, jedina stvar koju ne želite je da se posjetitelji pitaju gdje se što nalazi. U online shoppingiranju posjetitelji nemaju prodavačicu koju bi upitali za smjernice. Ulogu prodavačice u trgovini ima ni više ni manje nego sama navigacija, tj. organizacija proizvoda.

Mislite li da ste si zakomplicirali život s preurednom organizacijom proizvoda ili ne znate ni od kuda početi, slobodno nam se javite.

Izrada web shopa, organizacija proizvoda, stvaranje kvalitetnog i zanimljivog online sadržaja koji će vas katapultirati na Googleovo prvo mjesto samo su neke od naših vještina.

Sva prava pridržana © 2017 Manager.ba
Dizajn i programiranje: 4ANTS